BN MASUK PR, PR MASUK BN ~ Ref Malaysiakini

Pelbagai spekulasi dan perang saraf dimainkan oleh kedua-dua gabungan parti terbesar di Malaysia ini.
PR mendakwa ADUN BN masuk PR (dakwaan ini benar apabila ADUN Bota melakukannya), BN mendakwa ADUN PR masuk BN (dakwaan ini bohong-setakat tiada yang masuk BN).
Masing-masing cuba membuat perangs saraf.
Namun kenyataan yang sudah sahih ialah ADUN Bota menyertai PKR. Tiada apa yang disangsikan ianya telah berlaku.
Ada 2 negeri yang dilihat kritikal dalam soal lompat melompat ini. Negeri itu ialah Perak dan Negeri Sembilan.
Bagi Perak jika jika lebih ramai ADUN BN menyertai PR ianya tidak memberikan kesan besar, cuma PR bertambah kuat itu sahaja. Soal pertukaran Menteri Besar dan barisan Exco tidak timbul lagi.
Namun jika 4 ADUN BN menyertai PR di Negeri Sembilan maka kerajaan baru PR akan ditubuhkan. Ini yang amat ditakuti oleh BN sekarang. Ia tidak mustahil boleh berlaku kerana melihat kepada situasi terkini menunjukkan bahawa ahli politik kita sudah terbuka dan berubah fikiran sekelip mata.

Oleh kerana takut kehilangan sebuah negeri lagi BN cuba membuat serangan psikologi dengan mendakwa 2 Exco kerajaan negeri Perak dari PKR akan menyertai BN. Benar atau tidak kita kurang pasti. Tetapi Menteri Besar Perak sudah pun menafikan perkara tersebut.

Begitu juga dengan Menteri Besar Negeri Sembilan menafikan dakwaan PR bahawa beberapa ADUNnya akan menyertai PR.

Sama-sama kita tunggu ...........

Comments

Anonymous said…
The game starts again, but know we have seen the action taken by Bota to PR. Hopefully more to come but don't like the politicians make people votes and hope a play game.