ALLAH JADIKAN GERHANA UNTUK TAKUTKAN MANUSIA ~ Ref Malaysiakini

Hari ini pada jam 4. 45 petang tadi satu lagi gerhana matahari dijadikan oleh Allah S.W.T bagi menggambarkan kekuasaanNya mencipta sesuatu.

Nabi Mohammad S.A.W pernah bersabda bahawa " Allah utuskan gerhana bukan kerana adanya orang yang hidup atau mati tetapi Allah jadikan gerhana untuk menakutkan manusia supaya sedar dan insaf akan kekuasaanNya. Maka bila kamu melihatnya berdoalah kepada Allah supaya hidup dalam kesejahteraan ,........................
Ternyata bahawa kejahatan, kebongkakan, dan kezaliman manusia hari ini semakin parah dan melampau. Allah turunkan gerhana sebagai peringatan kepada manusia. Umat Islam disunatkan untuk menunaikan solat sunat gerhana berserta khutbah bagi mengingatkan manusia betapa berkuasanya Allah menjadikan segala sesuatu.
Namun manusia ternyata tidak pernah insaf dan sedar bahawa sebagai hamba Allah kita mesti meletakkan segala sesuatu yang berlaku ada hikmah dan sebabnya. Malangnya manusia termasuk yang mengaku Islam masih terus ingkar dan bongkak kepada Allah.
Sampai bilakah agaknya manusia ini akan sedar????? Mungkin bila nyawa sudah dihalkum baru masing-masing menyesal....

Comments