ZAID DITAJI OLEH PEMIMPIN UMNO ~ Ref Malaysiakini

Bekas Menteri Kabinet Islam Hadhari, Zaid Ibrahim teruk di'kerja'kan oleh pemimpin Umno lantaran kehadirannya pada Kongress PKR semalam. Zaid yang telahpun diajukan dengan surat tunjuk sebab oleh Jawatankuasa Tatatertib Umno membuat kejutan apabila menghadiri kongres bersama-sama dengan seorang lagi bekas orang kuat BN dari SAPP iaitu Yong Teck Lee.

Kehadirannya itu menimbulkan kemarahan pemimpin Umno, antaranya Muhyiddin Yassin yang mahukan Zaid membuat penjelasan mengapa beliau hadir pada kongres tersebut sedangkan beliau masih seorang ahli Umno.

Menurut Muhyiddin, Lembaga Disiplin UMNO wajar menghukum bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim yang hadir pada perasmian Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Muhyiddin Yassin menegaskan, perbuatan tersebut jelas melanggar etika parti dan bertentangan dengan semangat yang diamalkan oleh Barisan Nasional (BN).

Manakala Pemuda Umno Bahagian Subang mencadangkan supaya Zaid dipecat dari Umno.

Bagi saya Zaid perlu membuat pendirian dengan cepat. Tidak perlulah beliau dipecat baru hendak menyatakan kecenderungan politiknya. Apa yang penting prinsip perjuangan kita mesti kita tunjukkan supaya orang lain tidak sangsi dan prasangka kepada kita.

Comments