SETAHUN LAGI PAS PENCEN ~ Ref Malaysiakini

Kalau diibaratkan PAS seorang kakitangan awam maka setahun lagi PAS akan pencen wajib. Ini kerana umur PAS sudah genap 57 tahun pada 24 November lalu.

Sepanjang perjuangan selama 57 tahun PAS ternyata semakin matang dan hebat. Tidak ada satu pun parti yang berjaya hidup lama seperti PAS. Umno yang mendakwa dirinya parti tertua di Malaysia sebenarnya sudah mati pada tahun 1988 dahulu. Yang ada pada hari ini adalah Umno Baru yang diasaskan Dr Mahathir. Umno yang asal sudah 'arwah' dan mati tanpa nesan.

Maka tinggallah PAS satu-satunya parti yang paling tua, lama, utuh dan padu. Tidak ada parti lain sehebat dan seutuh PAS. Apa rahsia PAS sehingga boleh bertahan begitu lama. Jawapannya tidak lain tidak bukan adalah kerana PAS meletakkan Islam sebagai asas perjuangan. Al Quran, Hadis,Ijmak Ulama dan Qias menjadi panduan dan rujukan. Maka di sana Allah memberikan keberkatan kepada PAS. Parti-parti seperti Umno, Parti Negara, Pekemas, Nasma, Hamim, Berjasa dan lain-lain sudah lama 'meninggal'. Malah Umno Baru yang ada sekarang juga semakin goyah dan parah.

Sepanjang 57 tahun berjuang menegakkan Islam di bumi Malaysia ini, PAS membuktikan Islam adalah satu pedoman yang sesuai pada sebarang keadaan, tempat, situasi dan masa. Islam tidak pernah lapuk dan outdated. Islam tetap evergreen dan fleksibel serta terbuka untuk dianuti dan dirujuki.

Sepak terajang politik Malaysia mematangkan PAS. PAS pernah menjadi pembangkang, kerajaan, kerajaan campuran dan pernah tewas teruk tanpa sebarang kerajaan. Semuanya tidak melemahkan semangat perjuangan pimpinan dan ahli PAS. Ini adalah kerana tarbiah yang dimiliki oleh mereka menyedarkan mereka bahawa semua itu ketentuan Allah dan hikmahnya. Inilah yang tidak dimiliki oleh parti lain yang hanya berjuang atas dasar nafsu dan akal manusia dan tiada pedoman dan hidayah dari Allah S.W.T.

Kini PAS melangkah ke satu lagi anjakan paradigma di mana golongan bukan melayu dan bukan Islam secara terbuka menyokong PAS dan bersedia untuk menjadi ahli PAS. Tidak kira samada ahli penuh atau ahli bersekutu, mereka tetap setia dan menyanjung PAS. Sehingga kini sudah 33,000 rakyat bukan Islam yang menganggotai Kelab Penyokong PAS. Malah bilangan mereka meningkat mendadak dari sehari ke sehari.

Fenomena ini mengingatkan kita kepada sejarah Rasulullah S.A.W ketika baginda menjadi 'Presiden' Madinah. 3 golongan Yahudi di Madinah yang menjadi golongan majoriti di Madinah menjadi rakyat yang setia kepada pemerintahan Islam pimpinan Nabi Mohamad S.A.W. Mereka iaitu Yahudi Bani Quraizah, Qainuqak, Nadir berasa selamat dan sejahtera di bawah pemerintahan Nabi S.A.W.

Tidak syak lagi sejarah ini akan berulang suatu masa nanti Insya Allah.

Saya mendoakan PAS terus maju dan gemilang dibawah kepimpinan ulama' pada masa depan. Insya Allah saya akan terus komited menjadi pendokong kepada perjuangan warisan Rasulullah ini.

Allahu Akhbar.

Comments