SEMUANYA HARAPKAN KERAJAAN PUSAT ~ Ref Malaysiakini

Pandai betul kerajaan neger memerintah sehingga hampir semua projek pembangunan samada yang besar atau kecil ditampung oleh wang yang dipinjam atau di'hadiah'kan oleh kerajaan pusat. Hebat betul Kerajaan Negeri Melaka sehingga langsung tidak berupaya untuk memikirkan bagaimana untuk menampung kos pembangunan untuk negeri sendiri.

Saya mengambil contoh bagaimana 'bijak'nya pemimpin negeri ini dalam menangani masalah banjir di Taman Awan Biru, Alor Gajah.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dalam kenyataan kepada akhbar Melaka Hari Ini baru-baru berkata kerajaan negeri akan meminta bantuan kewangan daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan bagi menanggung kos pembinaan parit di Taman Aman Biru yang menelan belanja RM2 juta bagi mengatasi masalah banjir kilat.

Mohd Ali juga berkata bagi menampung kos pembinaan parit tersebut, Kerajaan Negeri akan membuat pinjaman bank dan kemudian akan mengusulkan rayuan kepada Kerajaan Persekutuan untuk menanggung kos terbabit.

Itulah hebatnya Mohd Ali Rustam memerintah negeri Melaka sehingga projek berharga RM2 juta pun terpaksa pinjam dari Kerajaan Pusat. Pinjaman itu pula belum tentu akan dibayar sebagaimana hutang kerajaan negeri Melaka sekarang yang mencecah lebih dari RM1 bilion tidak bayar sehingga kini.

Comments