PRK KUALA TERENGGANU : WAN MUTALIB ATAU SYED AZMAN ~ Ref Malaysiakini

PAS sudahpun menyatakan calonnya ialah seorang yang Professional dan berjiwa rakyat. Tetapi PAS hanya akan mengumumkan nama calonnya pada 1 Januari depan.

Pada pandangan dan firasat saya hanya dua orang calon sahaja yang mungkin menjadi pilihan terakhir PAS iaitu samada Dato' Haji Wan Muttalib Embong atau YB Dr Syed Azman Syed Ahmad An-Nawawi.

Keduanya adalah AJK PAS Pusat, seorang Professional dan berjiwa rakyat.

Saya nyatakan di sini serba sedikit latarbelakang kedua-dua pemimpin hebat dari Terengganu ini.

Dato' Haji Wan Abdul Mutalib Embong
Seorang Peguam yang sangat berpengalaman, mempunyai firma guaman yang sangat terkenal di Kuala Terengganu. Beliau seorang yang sangat berjasa kepada perjuangan Islam bukan sahaja di negeri Terengganu malah di seluruh negara.

Seangkatan dengan Tuan Guru Presiden, Hj Mustafa Ali dan Ustaz Haron Taib, Ustaz Abu Bakar Chik dan lain-lain. Di amanahkan sebagai AJK PAS pusat lebih dari 20 tahun lalu. Bekas ADUN dan Bekas Exco Kerajaan Negeri Terengganu 1999-2004. Beliau menjadi ADUN Batu Burok sejak beberapa penggal sehingga memberi laluan kepada Dr Syed Azman pada PRU 2008 yang lalu. Merupakan salah seorang ADUN PAS yang menang pada PRU 2004 di kerusi Batu Burok.

Menjadi pakar rujuk PAS dalam hal ehwal perundangan. Di amanah beberapa kali mengetuai Lajnah Guaman dan Undang-undang PAS Pusat. Kini di amanahkan sebagai Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu dan Pengarah Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu di peringkat Negeri Terengganu.
Beliau seorang yang berjiwa rakyat. Maka tidak hairanlah beliau disukai rakyat dan menang di kerusi DUN Batu Burok pada PRU 2004 walaupun DUN-DUN lain banyak yang tersungkur.


Dr Syed Azman Syed Ahmad
Berkelulusan PhD dalam bidang Sains Politik dari Universiti di Amerika Syarikat. Bekas seorang pensyarah di dua buah IPTA di Kuala Lumpur.

Sekarang ini diamanahkan sebagai Ketua Lajnah Antarabangsa dan AJK PAS Pusat. Menang di DUN Batu Burok pada PRU 2008 Mac lalu. Sebelum itu menjadi Ahli Parlimen Kuala Terengganu pada 1999-2004 sebelum tewas kepada Allahyarham Dato' Razali Ismail di kerusi yang sama pada PRU 2004. Pernah dilantik sebagai Setiausaha Politik Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Beliau merupakan pemimpin muda yang berpotensi dan disukai rakyat dari pelbagai lapisan.

Tidak syak kedua-dua bakal calon PAS ini mampu membawa panji-panji PAS pada Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu. Namun begitu tidak mustahil PAS akan mengemukakan calon lain berdasarkan perkembangan semasa dan strategi tertentu.

Bakal-bakal calon lain seperti Cikgu Mustafa Ali (gambar), Prof Dr Khazani dan Ariffin Deraman juga berpotensi untuk diketengahkan bagi membawa cabaran PAS.

Comments