PRK KUALA TERENGGANU : SIAPA LOBI PALING KUAT DIA DIPILIH ~ Ref Malaysiakini

Calon Umno dan PAS untuk Pilihanraya Kecil (PRK) Kuala Terengganu masih belum ditentukan. Namun sebagaimana lumrahnya dalam Umno sesiapa yang mempunyai hubungan paling rapat dan intim dengan pucuk pimpinan beliau hampir pasti dipilih menjadi calon.
Kita semua tahu setiap ahli dan pemimpin Umno kebanyakannya memasang niat untuk menjadi YB. Sebab pelbagai cara dan kaedah digunakan mereka untuk mencapai hajat dan niat itu. Untuk PRK kali ini juga perkara itu sudah pasti dilakukan oleh barisan bakal-bakal calon yang dinamakan atau menamakan diri mereka sendiri sebagai bakal-bakal calon.
Setakat beberapa nama disebut-sebut bakal 'dikuburkan' oleh PAS antaranya Wan Farid, Zuber Embong, Roslan Awang Chik dan Mohd Sabri Alwi. Namun kita hairan jika calon yang dipilih nanti bukan dari kalangan nama-nama yang disebutkan tadi. Dalam Umno semua boleh jadi, yang penting siapa pandai kipas dan lobi dia berjaya. Tidak kira apa kelulusan, hubungan dengan pengundi dan sebagainya. Kriteria utama untuk pemilihan ialah sesiapa paling kuat bodek, kipas dan jolok.

Setakat Ketua Umno Bahagian Kuala Terengganu, Wan Farid Wan Salleh disebut-sebut berada pada ranking paling atas kerana hubungannya yang begitu intim dengan Perdana Menteri bakal pencen, Pak Lah dan menantu tingkat 4 iaitu Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Comments