PRK KUALA TERENGGANU : 65 % PEMBACA MAHU MAT SABU JADI CALON ~ Ref Malaysiakini

Sehingga ke saat ini 65 % atau kira-kira 215 pembaca blog ini mahukan bekas calon Pilihanraya Umum lalu, Mat Sabu diletakkan semula bertanding mewakili PAS pada PRK Parlimen Kuala Terengganu.

Manakala 24 % atau 79 pembaca mencadangkan supaya ADUN Batu Burok, YB Syed Azman Syed Ahmad An Nawawi dicalonkan untuk membawa cabaran PAS kali ini.

Sementara itu Pesuruhjaya PAS Terengganu Dato' Mustafa Ali dan Timbalan Pesuruhjaya, Dato' Wan Abdul Mutalib Embong masing-masing memperolehi 4 % (14 undian) dan 3 % (13 undian).

Seorang lagi iaitu Timbalan Ketua Pemuda Negeri, Ariffin Deraman mendapat 7 undian atau 2 %.

Dari 'survey' yang di buat dalam blog ini, terbukti pengunjung blog saya yang datang dari seluruh pelusuk dunia mahukan Naib Presiden PAS dicalonkan semula sejajar dengan cadangan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahukan Mat Sabu diberikan peluang bertanding sekali lagi di kerusi tersebut.

Bagaimanapun kata pemutus akan dibuat oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang akan bermesyuarat dalam masa terdekat.

Saya secara peribadi merasakan pihak pimpinan perlu membuat pertimbangan dari beberapa segi :-

i) Pengaruh anak tempatan terhadap pola pengundian kerana Umno akan memainkan isu ini jika anak tempatan tidak diletakkan di sini.

ii) Kewibawaan calon dalam membawa suara PAS di Parlimen jika kita ditaqdirkan menang (memang kita hendak menang). Kita tidak mahu Ahli Parlimen yang 'mandom' dan tidak berfungsi.

iii) Kesediaan untuk berkhidmat kerana ini akan mempengaruhi imej PAS secara keseluruhannya.

Comments