PRK K.TERENGGANU : AHMAD SAID MERENDAH DIRI ~ Ref Malaysiakini

Menteri Besar Terengganu, Ahmad Said bersikap merendah diri bila ditanya berkenaan peluang BN pada PRK Kuala Terengganu.

Menurut Ahmad, PAS memang kuat di Parlimen Kuala Terengganu sebab itu 3 dari 4 DUN di Parlimen tersebut dikuasai oleh PAS. BN hanya menang 1 DUN sahaja.

Kenyataan Ahmad ini disiarkan oleh media hari ini.

Nampak jelas Ahmad tidak begitu yakin bahawa BN akan menang mudah PRK ini. Beliau mungkin sedar bahawa PAS yang hampir pasti akan menjadi ayam sabung PR di sini sudah tentu meletakkan calon anak tempatan bagi mengimbangi kekuatan BN.

Kesilapan PAS meletakkan orang luar pada Pilihanraya Umum lalu dihukum oleh pengundi Terengganu apabila calon PAS Mat Sabu kecundang kepada Allahyarham Razali Ismail dengan majoriti 628 undi. Majoriti undi ini malah kurang dari undi yang diperolehi oleh nenek Maimun Salleh yang mendapat 685 undi. Jika kesemua undi yang diperolehi oleh Maimun diberikan kepada Mat Sabu sudah tentu Naib Presiden PAS itu akan menang.

Dari nada yang ditunjukkan oleh Ahmad Said ini menunjukkan BN Terengganu sedar bahawa bukan satu tugas untuk mempertahankan kerusi Parlimen Kuala Terengganu. Lebih-lebih jika dikira undi kesemua DUN yang diperolehi PAS berbanding BN, PAS jauh meninggalkan BN.

Atas dasar inilah Ahmad menunjukkan sikap merendah diri sebagai strategi untuk mendapat simpati pengundi Kuala Terengganu.

Untuk rekod PAS menang di DUN Wakaf Mempelam dengan majoriti 2,193 undi; DUN Ladang dengan majoriti 31 undi dan DUN Batu Burok dengan 1,161 undi.

Manakala BN menang di DUN Bandar dengan majoriti 1,142 undi.

Comments