PRK K. TERENGGANU : PENGUNDI CINA AKAN PERDAYA BN SEKALI LAGI ~ Ref Malaysiakini

Pada setiap kali kempen pilihanraya, BN akan mendabik dada bahawa pengundi Cina akan tetap menyokong mereka. Begitulah dakwaan BN pada PRU 2008 dan PRK Permatang Pauh lalu. BN seolah-olah yakin 100 % bahawa pengundi Cina akan tetap mengundi mereka berdasarkan sokongan terbuka pada kempen-kempen BN.
Namun semua itu hanyalah ilusi BN semata-mata. Hakikatnya pengundi Cina adalah pengundi yang bijak dan tinggi kesedaran politik mereka. Lihat sahaja bagaimana layanan istimewa yang diberikan pengundi Cina kepada calon BN PRK Permatang Pauh, Arif Shah tempohari. Mereka seolah-olah akan menolak Anwar Ibrahim 100 %, tetapi bila peti undi dibuka semasa pengiraan undi, BN dimalukan dengan semalu-malunya.

Saya yakin fenomena yang sama akan berlaku di Kuala Terengganu. Sejak beberapa minggu lalu, BN sudah mula mengumpan pengundi Cina dengan duit dan habuan lain. Sejumlah puluhan ribu diperuntukkan oleh Kerajaan negeri untuk sebuah sekolah Cina di Kuala Terengganu. Begitu juga orang Cina di sana diberikan 'ang pow' sebanyak RM300 oleh BN.
BN nampaknya tidak belajar dari pengalaman dan kesalahan lalu. Mereka terus memancing undi dengan duit dan peruntukan sedangkan pengundi terutama pengundi Cina sudah cerdik dan sedar akan permainan politik BN. Rakyat sebenarnya bukan mahukan duit segera sebagaimana yang BN lakukan. Mereka mahukan lebih dari itu, jaminan pendidikan, kesejahteraan hidup, keselamatan, kedaulatan bangsa, kedaulatan agama, budaya dan sebagainya.
Malangnya BN masih lagi kolot dan ketinggalan zaman. Mereka cuba memperlekeh-lekeh dan memperbodohkan rakyat dengan umpan wang ringgit dan habuan yang tidak bernilai.
Saya yakin sekali lagi BN akan diperdayakan oleh rakyat terutama rakyat keturunan Cina. Tidak syak lagi jika BN tidak berubah mereka akan tewas dengan majoriti yang besar kali ini.

Comments