PRESIDEN UMNO 'MAKSUM' TIDAK BOLEH DIKRITIK? ~ Ref Malaysiakini

Sudah menjadi resam dan adat di dalam Umno bahawa Presidennya 'maksum' (tidak pernah melakukan kesalahan) dan tidak boleh dikritik atau dinasihati. Sebab itulah siapa yang mengkritik dan menasihatinya akan ditempelak, dimaki hamun dan dicaci.

Buktinya Ketua Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan Kapten (B) Zahar Hashim digantung keahlian Umno selama 3 tahun kerana membuat aduan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) terhadap Abdullah yang didakwa telah menyalahguna kedudukannya sebagai presiden Umno menjelang pemilihan parti dan pencalonan.

Zahar dituduh sebagai mengkritik parti padahal beliau sebenarnya mengkritik Presiden Umno. Apakah Presiden Umno 'imune' dan manusia suci sehingga tidak boleh dikritik dan dinasihati.

Begitu juga halnya dengan Zaid Ibrahim. Beliau dipecat kerana mengkritik kerajaan dalam isu akta zalim ISA.

Jelas terbukti bahawa demokrasi telah mati di dalam Umno. Orang yang berkuasa yang berada diatas tidak boleh dikritik dan ditegur. Ini adalah keadaan yang sangat merbahaya kepada negara kerana jika seseorang pemimpin tidak boleh ditegur maka sudah tentu mereka bebas melakukan apa sahaja tindakan. Mereka akan sentiasa merasakan diri mereka betul dan perfect.

Comments