PPSMI : SEMUA PIHAK MESTI BANGKIT NYATAKAN BANTAHAN - KINTAN ~ Ref Malaysiakini

Setiausaha Dewan Muslimat PAS Negeri Melaka (DMPNM), Hajah Kintan Man menyarankan seluruh parti politik, NGOs dan orang perseorangan bangkit secara kolektif bagi menyatakan bantahan kepada kerajaan BN yang sehingga kini masih belum membuat keputusan untuk menghapuskan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Sejak kerajaan BN mula-mula memperkenalkan PPSMI, PAS secara konsisten dan istiqamah menyatakan bantahan tanpa henti kerana PAS yakin ianya menhancurkan kedaulatan Bahasa Melayu selain ianya menjadi penghalang kepada kemajuan pelajar-pelajar luar bandar.
Kintan juga melahirkan rasa syukur kerana sejak akhir-akhir ini pelbagai pihak seperti Gapena, DBP dan NGO lain sudah mula sedar akan keburukan PPSMI dan badan-badan ini mula bangkit secara terbuka menyatakan pendirian jelas bahawa PPSMI merupakan pengkhianatan besar oleh kerajaan.
"PPSMI merupakan pengkhianatan kepada fasal 152 perlembagaan persekutuan berhubung status Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan"
"Negara-negara maju berdiri teguh menjiwai bahasa masing-masing memacu kejayaan dan kini berdiri megah dan maju di persada dunia seperti Jepun dan Jerman" tegas Kintan.
Menurutnya lagi bahasa menjadi nadi komunikasi rupa paras bangsa, ia menjadi kewajipan kerajaan yang memerintah sekarang memastikan fasal 152 perlembagaan persekutuan tidak dikhianati.
Kintan mencadangkan suatu suruhanjaya dibentuk terdiri dari badan-badan dan cendikiawan bahasa, ditubuhkan khas untuk mendesak kerajaan menghentikan serta merta PPSMI demi maruah Bahasa Melayu.

Comments

Hasbullah Pit said…
Apa kata kalau kita buat aktiviti bantahan PPMSI peringkat Negeri melaka?