PENDUDUK MARAH MBMB KENAKAN CAJ PARKIR ~ Ref Malaysiakini

Batu Berendam : Penduduk di sekitar Taman Merdeka membantah tindakan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) mengenakan caj parkir yang di kawasan tersebut.
Setiausaha PAS Cawangan Taman Merdeka, Fuad Abdul, 39 berkata Tindakan MBMB ini merupakan suatu langkah yang tidak masuk akal dan tidak bertanggungjawab.
"Nak pergi ke kedai beli rokok pun kena pakai kupon parkir, nak pergi kedai kopi letak kereta sebelah kedai kopi kampung pun kena bayar".
"MBMB kena fikir sedikit tentang kesusahan rakyat yang sedang teruk dihimpit masalah harga barang naik, kini kena bayar parkir pulak, mana logik" keluh Fuad.
Seorang penduduk berdekatan, Amat Alang, 40 pula berkata MBMB sepatutnya mencari jalan untuk tidak membebankan rakyat dalam keadaan kegawatan ekonomi bukannya mencari jalan mudah 'merompak' duit rakyat.
"Kami sudah tinggal di sini begitu lama, sepatutnya kami tidak dibebankan dengan bayaran parkir seperti ini, takkan kami hendak berjalan kaki dari rumah untuk ke kedai akibat untuk bawa kereta kerana dikenakan caj parking".
"Jadi mencadangkan supaya MBMB menarik balik penguatkuasaan caj parkir di Taman Merdeka ini serta merta" gesa Amat yang tinggal di Taman Angkasa Nuri bersebelahan dengan Taman Merdeka.
Seorang pekerja swasta, Khairul Salleh, 30 pula kesal dengan sikap MBMB dan kerajaan negeri Melaka yang tidak bertimbangrasa dengan rakyat.
"Mungkin kerana MBMB dan kerajaan negeri sudah tidak ada sumber maka rakyat pula yang menjadi korban".
"Akibat mereka terlalu boros berbelanja akhirnya duit dah habis, maka mereka paksa rakyat bayar parking pula" katanya yang tinggal di Taman Merdeka.

Isnin lalu kira-kira 100 penduduk sekitar Taman Merdeka mengadakan demonstrasi aman di taman tersebut membantah keputusan MBMB yang mula mengenakan caj parkir di kawasan tersebut. Demonstrasi aman itu diketuai oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong (gambar) dari DAP.

Comments

kekwa66 said…
kerajaan melaka dah pokai kot..kakaka