PAS AKAN BUAT KEJUTAN DI KUALA TERENGGANU ~ Ref Malaysiakini

Walaupun BN sudah pun memulakan kempen sejak awal lagi namun itu tidak melemahkan keyakinan PAS untuk merampas kerusi yang pernah dikuasai oleh PAS sebelum ini.
Keyakinan bukannya omongan kosong tetapi bersandarkan riak dan 'mood' pengundi di sana yang terang-terang bersedia menyatakan sokongan terbuka kepada PAS. Dari tinjauan beberapa firma kajiselidik bebas jelas rakyat di sana bersikap terbuka dan boleh menerima pandangan dari sesiapa sahaja termasuk PAS.
Mereka juga jelas merupakan rakyat yang bermaklumat dengan memperolehinya pelbagai sumber seperti media cetak, elektronik, web, blog dan lain-lain. Rata-rata dari pengundi yang ditemui menyatakan bahawa mereka sudah menetapkan pendirian masing-masing dan tidak akan berubah dari pendirian tersebut kerana menurut mereka ianya berdasarkan Islam dan fakta yang tepat.
Dari tinjauan itu juga ada pihak meramalkan bahawa kira-kira 70-80 % pengundi sudahpun menetapkan parti mana yang akan mereka undi berdasarkan situasi semasa dan pegangan kuat mereka kepada Islam.
Ini bermakna parti-parti yang bertanding hanya perlu mengubah minda dan mempengaruhi kira-kira 20-30% pengundi yang belum menetapkan pendirian masing-masing.
Kebanyakan pengundi menyatakan mereka berada dalam keadaan tertekan akibat harga barang yang tinggi, inflasi yang kian memuncak, mata pencarian yang semakin sempit, sikap kerajaan yang boros dan pemimpin yang jarang menjenguk rakyat.
Dari pemerhatian yang dibuat kira-kira 60-70% pengundi kesal dengan sikap kerajaan yang gagal menurunkan harga barang dan pada masa yang sama berbelanja boros dengan membina dan menjalankan projek-projek membazir seperti monsoon cup dan Pulau Wan Man.
Pengundi-pengundi ini juga mendakwa bahawa pihak luar jangan terkejut jika PAS dapat menawan kerusi ini dengan majoriti yang besar akibat dari ketidakpuasan hati rakyat kepada Kerajaan BN pusat dan negeri Terengganu.

Comments

perunding said…
inshaallah.
pabila berazam,maka bertawakkal kpd Allah.