KERAJAAN TAKUT KEPADA PENUNGGANG BASIKAL ~ Ref Malaysiakini

Biasanya sebuah kerajaan negara tertentu takut kepada pengganas, perompak, penyangak dan rakan-rakan yang sewaktu dengannya.

Di Malaysia ini lain pula. Kerajaan takut kepada penunggang basikal yang terdiri daripada beberapa orang wakil rakyat, rakyat marhaen dan lain-lain. Polis dikerah berkawal dan berjaga di mana sahaja kumpulan pengayuh basikal ini pergi.

Malah Polis juga bertindak menangkap penunggang basikal ini atas apa alasan saya pun keliru. Adakah penunggang basikal memerlukan lesen, basikal perlu road tax atau apa kesalahan mereka.

Begitulah jadinya apabila sesebuah kerajaan sudah tua dan nyanyuk sudah tidak rasional dan tidak berfikir dengan waras.

Polis telah pun menahan penunggang basikal seramai 57 orang termasuk 28 remaja dan kanak-kanak di bawah umur 18 tahun di sekitar Sungai Choh, Rawang, Isnin lalu.

Antara yang ditahan adalah ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rawang, Gan Pei Nie daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr, D. Jeyakumar daripada Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Mereka adalah antara penunggang basikal yang menyertai program Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) yang berbasikal di seluruh negara untuk menyemarakkan kesedaran awam tentang isu-isu kekurangan makanan, masalah alam sekitar, penggunaan undang-undang kejam dan krisis ekonomi global yang melanda.

Persoalannya salahkah mereka berbasikal ke seluruh negara dan menyerahkan memo kepada pemimpin politik negara kita?

Comments