KERAJAAN AJAR RAKYAT 'DEWA'KAN BINTANG FILEM BOLLYWOOD? ~ Ref Malaysiakini

Alangkah baiknya kalau sesebuah kerajaan mendidik rakyatnya supaya menghormati dan menyanjung ulama' dan para ilmuan agama. Namun ini tidak berlaku. Kerajaan Negeri Melaka rela menghabiskan wang ratusan ribu malah mungkin juga jutaan ringgit semata-mata untuk menjalankan program menyangjung seorang bintang filem Bollywood yang filemnya lebih banyak menyelitkan unsur maksiat dan hiburan semata-mata. Di saat Melaka bertambah parah dengan gejala maksiat dan hedonisme, kerajaan negeri tidak serik-serik mengajak rakyatnya berseronok ke alam hiburan yang jauh terpesong dari syiar Islam.

Tidak cukup dengan sanjungan dan pengiktirafan kepada Shah Rukh Khan kerajaan Melaka juga menganjurkan konsert artis-artis tanahair untuk menambahkan program maksiat yang sudah tentu melanggar syariat Islam dengan pendedahan aurat, percampuran lelaki dan perempuan dan sebagainya. Malangnya Mufti dan Jabatan Agama yang sepatutnya menegur kerajaan negeri senyap seribu bahasa.

Bayangkan betapa mulianya Shah Rukh Khan sehingga kerajaan negeri terpaksa mengadakan upacara khas penganugerahan pingat kebesaran kepada seorang dirinya setelah beliau tidak dapat datang pada upacara asalnya. Berapa banyak wang rakyat dihabiskan untuk upacara tersebut serta persembahan-persembahan yang diadalan di tapak lokasi yang dilawatinya serta juga konsert artis-artis tempatan. Sudah tentu belanja besar dan duit rakyat hangus begitu sahaja. Adakah pemimpin kerajaan BN Melaka rasa bersalah menghanguskan duit rakyat untuk tujuan bersuka ria begini?

Apa yang dikesalkan ialah sikap kerajaan negeri Melaka yang terus bongkak dan sombong tidak mahu insaf dengan bala Allah yang menimpa negeri ini dengan gejala maksiat seperti hamil luar nikah, zina, khalwat, bersekedudukan, pelacuran dan sebagainya. Kes-kes ini meningkat saban tahun dan semakin parah dan membarah. Kerajaan negeri langsung tidak serius menangani gejala ini malah memburukkan lagi keadaan dengan mendewa-dewakan pelakon filem dan mengajurkan konsert dan program maksiat lain.

Sepatutya dalam keadaan gejala maksiat yang terus membarah ini, kerajaan negeri berusaha untuk memperbanyakkan program-program menyedarkan rakyat dengan ilmu agama. Kerajaan negeri sewajibnya menggalakkan rakyat supaya mengenali tokoh-tokoh agama silam dan hari ini bukannya mendewa-dewa pelakon-pelakon yang menggalakkan maksiat. Dengan ini Insya Allah rakyat akan mencontohi akhlaq baik mereka serta berusaha untuk meningkat ilmu agama di dalam dada mereka.

Islam tidak menentang hiburan dan seni. Tetapi ianya mesti dilaksanakan dalam ruang lingkup yang dibenarkan oleh Islam. Islam itu mudah, indah dan sesuai pada keadaan, masa, tempat dan zaman. Apa yang penting kita sebagai penganutnya mesti bijak dan pandai menjayakannya agar kita tidak terkeluar dari ajaran dan aqidah Islam itu sendiri.

Kini rakyat semakin hanyut dibuai hiburan dan hedonisme. Malangnya kerajaan BN terus mencurahkan lagi minyak kepada api maksiat dan hiburan ini.

Tidak ada jalan lain selain menumbangkan kerajaan BN yang ada pada mana-mana pilihanraya akan datang ini.

Comments

Walaupun saya bukan orang Islam.
Saya setuju dengan saudara.
Tulisan dan fikiran saudara ada lah tepat . bah kan ada perminat SRK pun tidak setuju kita habis kan wang untuk mana-mana bintang filem Bollywood. Apa lagi dengan anugerah "Datukship".

Wang itu lebeh baik di guna untuk rumah anak anak yatim dan bersihkan kota Melaka.
Malapetaka yang landa kita ada 2 jenis.
1-bala dari tuhan
2- maknusia yang tamat berasuah.( umno )