KEMANA PERGINYA SAHABAT KU SEKALIAN? ~ Ref Malaysiakini

Aku terkenangkan saat indah semasa di kampus dahulu. Walaupun sudah hampir 16 tahun aku meninggalkan alam kampus namun suasana 'happy', santai dan 'best' masih terasa baru ku tinggalkan. Aku terkenangkan bagaimana semangatnya sahabat-sahabatku berusrah, tamrin dan muqayyam. Semuanya hebat-hebat belaka melalui maqam-maqam tertentu sehinggalah ke tahap 'qiadi'.

Semuanya seolah-olah tidak mahu berenggang dengan jemaah dan perjuangan. Meeting tiap-tiap malam merencanakan gerakerja jemaah di kampus pun mereka sanggup walaupun terpaksa bersengkang mata kemudiannya untuk menelaah pelajaran dan membuat 'assignment'.

Ramai antaranya sahabat yang memegang amanah besar antaranya Amir Jemaah, Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, Persatuan Mahasiswa Islam dan macam-macam lagi. Aku di kampus hanya insan kerdil yang dilihat serupa dengan Mat Rock dan Kaki Motor yang melepak di sana sini.

Dengan imej afro look dan berseluar jeans ketat tidak ramai yang mengetahui bahawa aku adalah ahli jemaah Islam. Di kalangan sahabat-sahabat jemaah aku sering dilabelkan tidak ada tarbiah kerana tidak mahu mengubah imejku yang berambut afro dan berseluar jeans. Sedangkan mereka semuanya memakai baju PMI, berketayap dan warak.

Sehinggakan salah seorang teman sekuliah ku (bukan ahli jemaah) pernah mencabar aku supaya mengurat muslimat yang berjilbab labuh dan berjubah. Katanya kalau hang dapat muslimat tu aku kerat jari. Akhirnya aku dapat muslimat tu (tapi kusangka panas sampai kepetang rupanya hujan disiang hari ....ha ha hah - isteriku jangan marah ye - itu cerita lama).

Itu semua kenangan lama zaman kampus dulu.

Berjuang di kampus memang senang dan tidak banyak dugaannya. Duit orang bagi, makan orang 'suap' tugas kita hanya belajar dan berjemaah bagi yang faham.

Ramai sahabatku cakap berdegar-degar akan terus komited dengan jemaah bila graduate nanti. Majlis Bai'ah dihadiri dan berjanji di hadapan Allah dan hadapan pimpinan untuk beristiqamah dalam perjuangan.

Tetapi aku pelik ke mana perginya sahabat-sahabat aku yang hebat-hebat dahulu. Mana perginya sahabat-sahabat aku yang berbai'ah dengan penuh semangat dahulu. Mana perginya sahabat-sahabat aku yang pernah pegang jawatan-jawatan penting dalam MPP, PMI dan sebagainya.

Ahhhh ....tak tahu lah aku...mungkin mereka berjuang cara mereka sendiri .....apa caranya berdiam diri dan sirr agaknya...

Yang pasti jika ada 'event' besar PAS samada muktamar, konvensyen, ijtimak dan sebagai mataku meliar mencari kelibat sahabat-sahabat lama. Malangnya hanya beberapa kerat sahaja yang aku temui mungkin tidak sampai 5 % pun. Patutlah Ustaz-ustaz kita menyebut, mereka tidak jamin sahabat-sahabat yang ditarbiyyah di Universiti mampu untuk terus komited bersama perjuangan.

Dah dapat gaji besar, bini besar, kereta besar, rumah besar....dugaannya pun besar...isteri tak bagi, mertua masam muka, takut kena tukar, takut kena blacklist, boss marah la, takut tak naik pangkat dan macam-macam lagi.

Soalan aku kepada sahabat-sahabat lama ku, adakah jawapan itu yang hendak kita berikan Allah S.W.T bila ditanya mengapa kita tidak berjuang.???????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Comments