JANGAN ABAIKAN ORANG ASLI YANG MASUK ISLAM ~ Ref Malaysiakini

Saya mengucapkan tahniah kepada Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) yang dilaporkan melipatgandakan usaha untuk menarik lebih ramai masyarakat Orang Asli yang tidak beragama di negeri ini untuk memeluk Islam.

Menurut laporan media hari ini Timbalan Pengerusi MAIM, YB Ghazale Muhamad berkata, setakat ini, terdapat lebih 1,200 masyarakat Orang Asli di seluruh negeri namun hanya sebahagian kecil daripada jumlah itu yang sudah memeluk agama Islam.

Menurutnya, MAIM memerlukan kerjasama masyarakat Islam sendiri untuk membantu agensi itu menarik minat Orang Asli untuk menganuti Islam, seterusnya membantu golongan itu meningkatkan taraf kehidupan mereka pada masa depan.

Cuma satu yang saya harapkan setelah Orang Asli ini di Islamkan pihak berwajib mestilah memastikan semua mereka mendapat didikan asas agama yang mantap secara formal dan tidak formal. Selain itu kelas-kelas agama dan kuliah-kuliah mesti diadakan dikampung mereka bagi memastikan asas aqidah mereka tidak mudah dipesongkan atau mereka kembali kepada hidup mereka seperti sebelum Islam.

Kita selalu mendengar ada di kalangan Orang Asli yang menganut Islam tetapi tidak mengamalkan ajaran Islam sebenar dan kembali menjalani penghidupan hairan seperti sebelum Islam disebabkan aqidah mereka tidak mantap dan tiada tunjuk susulan diberikan kepada pihak mereka.

Dari itu saya mengharapkan MAIM bukan serius mengIslamkan mereka tetapi juga mesti komited dan istiqamah di dalam gerakerja mendidik dan mengasuh supaya menjadi penganut Islam yang taat dan bertaqwa.

Comments

amoker said…
Dan jangan abaikan orang asli yang tidak masuk islam.
:)