ISU BABI : KERAJAAN BN GAGAL ~ Ref Malaysiakini

Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) dan orang Umno merungut kerana babi tidak dihapuskan di Paya Mengkuang. Tidak habis-habis mereka merungut.
Sebulan dua ini ianya kembali hangat berikutan penemuan kepala babi di beberapa tempat di sekitar Masjid Tanah.
Pada 18 Oktober lalu, peniaga dan pengunjung menemui bangkai kepala babi di tepian Pantai Pengkalan Balak.
Pada 13 November lalu, kepala babi dilaporkan digantung di atas pintu pagar rumah seorang ahli jawatankuasa (AJK) Umno bahagian Masjid Tanah, Md Rawi Mahmud.

Dua hari lepas sekali lagi kepala babi ditemui tetapi kali ini kepala itu milik si babi hutan bukan babi peliharaan. Ia dijumpai disangkut pada kain rentang Pewaris. Siapa punya kerja semua orang tidak tahu. Biar Polis siasat agar si penggemar kepala babi tertangkap.
Babi hutan saya rasa banyak juga di Masjid Tanah di samping babi bandar (peliharaan). Tetapi babi hutan tidak jadi masalah sebab ia tinggal di hutan. Cuma sesekali gerombolan mereka masuk kampung dan memusnahkan tanaman orang kampung. Masalahnya ialah babi yang dipelihara.
Saya sempat melawat 'khemah' babi-babi ini. Ada yang boleh dikatakan terurus dan ada yang sebaliknya. Sahabat saya ada yang termuntah apabila masuk ke kawasan kandang. Saya nasib baik dapat mengawal dan buat selamba. Memang babi-babi ini jinak dan friendly. Cuma kita tak tergamak hendak memegangnya lantaran najis dan juga sifatnya yang sedemikian.
Bagi saya isu ini tidak dapat diselesaikan kerana kelemahan kerajaan BN negeri Melaka sendiri dan juga agensi-agensi kerajaan yang berkaitan. Kerajaan dan agensi kerajaan mempunyai kuasa dan peruntukan undang-undang untuk mengawal dan menghapuskan kandang-kandang babi ini. Tetapi mengapa mereka tidak berbuat demikian. Mengapa lemah dan 'mandom' sangat.??
Setelah 50 tahun babi-babi membiak lebih dari 7 keturunan kerajaan membiarkan sahaja ianya berterusan tanpa kawalan. Malah dilaporkan ada dikalangan penternak yang tidak mempunyai lesen.
Saya tidak menyalahkan 100 % kepada penternak, tetapi yang bersalah dalam hal penguatkuasaan ini ialah kerajaan BN negeri Melaka dan agensi-agensi kerajaan.
Bagi penternak mereka terpaksa menternak kerana itulah pekerjaan mereka untuk menyara kehidupan dan anak bini mereka. Tanggungjawab untuk menguatkuasakan undang-undang bagi mengawal alam sekitar, perparitan, pencemaran, pelesenan dan sebagainya tertanggung ke atas batu jemala kerajaan dan agensi-agensinya.
  • Persoalannya mengapa selama ini kerajaan tidak mengambil tindakan yang berterusan dan effektif kepada penternak kalau betul penternak melakukan kesalahan. ?
  • Mengapa penternak tidak diberi lesen dan diajar cara menternak dengan betul bagi mengelakkan pencemaran alam sekitar.?
  • Mengapa kerajaan BN Melaka tidak menghadkan kadar penternakan dari dahulu lagi?
  • Mengapa kerajaan BN Melaka mengenalpasti tempat untuk penternakan secara 'centralised' supaya tidak berlaku pencemaran di kawasan penempatan penduduk?
  • Mengapa kerajaan BN Melaka dan agensi kerajaan tidak mengajar penternak untuk mengamalkan cara penternakan yang betul bagi mengurangkan risiko pencemaran?
  • Mengapa kerajaan BN Melaka dan agensi kerajaan tidak membantu penternak dari segi modal dan bantuan khidmat nasihat teknikal untuk memastikan mereka menjalankan penternakan yang sistematik bagi mengurankan risiko pencemaran alam sekitar.?
  • Mengapa kerajaan BN Melaka tidak berunding secara baik dengan penternak bagi mengujudkan hasil yang baik 'win-win situation'.?
  • Mengapa kerajaan tidak bertindak memberikan pampasan kepada penternak dan pada masa yang mengurangkan jumlah babi di sana supaya ianya diternak hanya untuk bekalan orang Cina Melaka sahaja?
Fikirkan wahai Dato' Seri Mohd Ali Rustam dan Dato' Wira Abu Seman Yusop. Selagi perkara diatas tidak dilakukan selagi itulah ianya akan terus berlarutan.
Seperkara lagi yang ingin diingatkan ialah saya bimbang isu ini sengaja dimainkan oleh puak-puak tertentu untuk menaikkan semangat orang Melayu supaya menyokong Umno kerana orang Melayu sebenarnya sudah mula hilang kepercayaan kepada Umno. Dengan adanya isu ini orang Melayu akan bersatu dan Umno terus mendapat sokongan.

Comments