ISU BABI : APA PEWARIS MAHU? ~ Ref Malaysiakini

Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) dilaporkan akan menyerahkan memo meminta Presiden PAS dan Ketua Pembangkang berusaha untuk menghapuskan ternakan babi di Melaka.
Saya yakin tidak ada salahnya Pewaris menyerah memo tersebut kepada Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sempena Majlis pelancaran kempen mansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) malam ini di Stadium Bandar Baru Bangi.
Ini bermakna Pewaris menghargai peranan yang dimainkan oleh kedua-dua pemimpin PAS dan PKR itu dalam menyelesaikan isu melibatkan Islam dan rakyat terbanyak selama ini.
Cuma saya ingin mengingatkan Pewaris bahawa isu penternakan Babi di Melaka tidak akan dapat diselesaikan selagi kerajaan BN sendiri tidak serius, lemah, lembap dan sebagainya. Malah saya yakin isu ini berpanjangan disebabkan agenda puak-puak tertentu yang sengaja melengah-lengahkan penyelesaian isu agar ianya dapat dijadikan modal politik untuk memancing undi selain turut dijadikan alat untuk mengalihkan tumpuan rakyat kepada isu-isu yang lebih penting dan hangat sekarang.
Jadi elok kiranya Pewaris terus mendesak kerajaan BN Melaka supaya mencari jalan penyelesaian dengan tidak menzalimi sesiapa samada penduduk Melayu dan juga penternak babi itu sendiri.

Comments