HORMATI ULAMA' - TIMBALAN AGONG ~ Ref Malaysiakini

Timbalan Yang Dipertuan Agong, Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah bertitah bahawa sikap tidak menghormati para ulama, suka mengambil jalan mudah dengan mengenepikan ajaran agama, malas berfikir dan berusaha, bermusuhan sesama umat Islam dan mengutamakan kepentingan peribadi tanpa mempedulikan hukum halal dan haram perlu ditinggalkan oleh semua umat Islam kerana unsur-unsur inilah yang telah menjadi kekangan bagi membangunkan ummah yang gemilang.
Baginda bertitah demikian pada majlis sambutan Ma'al Hijrah Peringkat Kebangsaan 1430H/2OO8M di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di Putra Jaya hari ini.
Saya sangat bersetuju dengan titah baginda yang jelas menampakkan baginda begitu prihatin dengan sikap umat Islam hari ini termasuk pemerintah yang tidak menghormati ulama' dan sering membelakangkan fatwa, pandangan dan nasihat ulama'.
Sudah peristiwa bagaimana pandangan ulama' diketepikan antaranya larangan bertafakur dan menghormati tugu negara, pengharaman program jom heboh dan lain-lain.
Jadi saya mengharapkan rakyat dan pemimpin taat dan setia dengan titah baginda ini demi kesejahteraan dan kedaulatan Islam.

Comments