HARAPAN BESAR KEPADA PENGERUSI BARU SPR ~ Malaysiakini

Pengerusi baru Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof(gambar) mempunyai tanggungjawab besar untuk mengembalikan semula imej dan kredibiliti SPR yang tercalar teruk di bawah kepimpinan lama yang diterajui oleh Abdul Rashid Abdul Rahman.

Di bawah kepimpinan lalu pelbagai peristiwa pelik, ajaib, aib dan memalukan berlaku pada setiap kali pilihanraya samada pilihanraya umum atau kecil.

Antara perkara tersebut ialah :-

1) Ujudnya nama-nama pengundi hantu di mana pemilih yang sudah mati namanya masih ada dalam daftar pemilih dan terdapat kes di mana 'pengundi mati' datang mengundi.

2) Ujudnya nama-nama pengundi di peti-peti undi berlainan yang memungkinkan mereka mengundi lebih dari sekali.

3) Berlakunya pertambahan pengundi yang tidak normal dan melebihi kadar biasa/purata pertambahan pengundi peringkat kebangsaan. Contohnya di Terengganu sebelum Pilihanraya umum 2004.

4) Terdapat banyak kes di mana nama-nama pemilih hilang dari daftar pemilih atau ianya dipindahkan ke tempat lain tanpa pengetahuan pemilih

5) Berlaku peratusan pengundi yang tidak masuk akal umpamanya di DUN Manir, Terengganu pada Pilihanraya umum 2004 di mana peratusan mengundi lebih dari 95%.

6) SPR telah memanjangkan masa pengundian di negeri melebihi pukul 5.00 petang di Selangor pada Pilihanraya Umum 2004.

7) Terdapatnya pemilih-pemilih yang mengaku bahawa mereka diupah untuk mengundi di tempat-tempat tertentu dengan diberi Kad pengenalan oleh pihak-pihak tertentu.

8) SPR telah menipu parti-parti selain BN di mana sebelum pilihanraya umum 2004 diumumkan bahawa peraturan baru seperti pondok panas tidak dibenarkan dan lain-lain, tetapi pada hari pengundian ianya ditarik balik atas alasan peraturan itu belum digazetkan.

9) SPR sekali lagi menipu apabila membatalkan penggunaan dakwat celupan jari pada pilihanraya umum 2008, sedangkan sebelum itu SPR berjanji untuk berbuat demikian pada pertemuan dengan parti-parti politik

10) Persempadan baru kawasan pilihanraya yang dilakukan oleh setiap 8-10 tahun sentiasa memberikan kelebihan kepada BN dan ada diantaranya langsung tidak munasabah seperti kawasan Baling yang terpencil dan jauh diperuntukan dengan kawasan yang luas dan pengundi yang ramai.

Sebenarnya banyak lagi perkara-perkara lain yang cukup meragukan rakyat tentang ketelusan dan keadilan SPR sebagai pengadil dan pengendali pilihanraya yang sepatutnya bebas, telus dan adil.

Rakyat amat mengharapkan Tan Sri Abdul Aziz Yusof dapat mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap SPR dengan mengatasi semua masalah-masalah yang saya senaraikan di atas dan semua rungutan dan 'complaint' parti-parti politik sebelum ini.

Ujian pertama yang akan dilalui oleh Tan Sri Aziz ialah pilihanraya kecil Kuala Terengganu pada 17 Januari ini.
Rakyat akan menilai kebijaksanaan, ketelusan dan kredibiliti Tan Sri pada pilihanraya tersebut.

Comments