DAKWA CALON TIMBALAN PRESIDEN JIKA ADA BUKTI ~ Ref Malaysiakini

Timbalan Pesuruhjaya PAS 2, Negeri Melaka, Haji Bakrin Sidek berkata dakwaan bahawa terdapat agen calon Timbalan Presiden Umno melakukan rasuah dengan menyuap perwakilan untuk dicalonkan pada mesyuarat agung bahagian Umno tertentu merupakan dakwaan yang serius dan mesti disiasat.

"Siasatan mesti dilakukan oleh BPR bukan hanya jawatankuasa siasatan dan tatatertib Umno sahaja kerana ianya adalah bersabit dengan kesalahan rasuah. Jika terdapat bukti yang kukuh individu terbabit dan calon Timbalan Presiden Umno tersebut mesti dihadapkan ke mahkamah."

"Saya memang tidak pelik dengan dakwaan itu kerana rata-rata pemimpin dan ahli-ahli Umno memang mengakui akan ujudnya gejala jijik rasuah dan politik wang pada pemilihan Umno baru-baru ini. malah sekarang ini gejala ini berterusan sehingga ke hari persidangan agung Umno Mac 2009 nanti" kata Hj Bakrin

Beliau juga menjelaskan bahawa pemimpin-pemimpin Umno seperti Ahli majlis Tertinggi, Datuk Seri Dr Rais Yatim, Ahli parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah juga mendakwa bahawa gejala rasuah didalam Umno sudah sampai ke tahap kronik.

"Rais sendiri mencadangkan supaya pertandingan dalam Umno dijalankan secara tender, di mana sesiapa yang membida lebih tinggi dia akan menang".

"Saya mengharapkan pihak BPR menyiasat segala dakwaan dan laporan yang dibuat oleh sesiapa sahaja samada dari kalangan Umno atau dari luar,ini penting supaya pemimpin Umno yang dipilih nanti yang juga sesetengah menjadi pemimpin kerajaan, adalah pemimpin yang bersih dan telus" .

"Kita bimbang negara kita akan hancur apabila pemimpin yang terpalit dengan rasuah dan salahguan kuasa diangkat menjadi pemimpin Umno dan kerajaan" kata Hj Bakrin yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Bukit Katil

Comments