DAH ADA YANG MATI BARU HENDAK BERTINDAK? ~ Ref Malaysiakini

Sudah menjadi amalan biasa di Malaysia iaitu sudah terkena baru terjaga, sudah terhantuk baru terngadah, hendak buang air baru gali lubang dan pelbagai lagi perumpamaan atau peribahasa yang boleh digunakan untuk mencerita tentang kecuaian dan kelembapan pihak berwajib dalam mencegah sebarang musibah.

Utusan Meloya hari ini melaporkan bahawa kira-kira 10,000 penduduk di sekitar Teluk Ramunia, Punggai, Kampung Datuk Abdul Ghani Othman, Sungai Rengit dan beberapa kawasan gusar dengan keujudan tiga kawah besar hasil dari perlombongan batu granit berhampiran kampung mereka. Apa yang mereka kesalkan tiada usaha pemulihan dilakukan oleh syarikat perlombongan berkenaan.

Agaknya sampai bila kawah besar itu akan dibiarkan tanpa sebarang tindakan. Saya yakin jika cerita ini tidak disiarkan oleh media sudah tentu pihak terbabit akan buat tidak tahu sahaja.

Malah kemungkinan besar juga walaupun telah disiarkan media mereka juga akan buat 'dek' sahaja. Kebiasaan 'puak-puak' ini akan menunggu musibah dan malapetaka berlaku barulah mereka akan bertindak.

Inilah sikap dan tabiat buruk kerajaan BN dan syarikat terbabit yang langsung tidak prihatin akan musibah yang mungkin menimpa rakyat.

Keterangan gambar : GONDOL... Pemandangan dari udara keadaan sebuah bukit yang kini bertukar menjadi sebuah kawah yang besar dengan kedalaman kira-kira 10 meter akibat kerja-kerja mengorek pasir di Teluk Rumania, Kota Tinggi semalam. Ihsan Utusan Meloya.

Comments