APA MUSLIHAT SPR LAMBAT-LAMBATKAN PILIHANRAYA KECIL KUALA TERENGGANU? ~ Ref Malaysiakini

Walaupun sememangnya alasan melambat-lambatkan PRK Kuala Terengganu adalah kerana mengelakkan banjir, namun prasangkan terhadap SPR tetap ada. Ini kerana sememangnya SPR sendiri tidak dapat menafikan sejarah lama bahawa SPR pernah dikritik hebat kerana mengendalikan pilihanraya terburuk pada PRU 2004.

Antaranya melanjutkan masa pengundian di Selangor, pertambahan bilangan pengundi yang tidak munasabah di Terengganu, kehilangan nama pengundi dalam daftar pemilih, nama pemilih yang bertindih di banyak tempat, kewujudan nama pegundi yang telah lama mati dalam daftar pemilih, kehadiran pengundi yang namanya telah mati pada hari pengundian dan seribu satu macam lagi kontroversi cukup merimaskan kita semua.

Selain itu SPR juga kerapkali menipu dan mengelirukan rakyat dengan mengumumkan untuk menggunakan kaedah celup tangan tetapi dibatalkan di saat akhir, mewar-warkan peraturan baru akan digunapakai tetapi akhirnya tidak dipakai umpamanya pondok panas dan sebagainya.

Semuanya ini menyebabkan prasangka rakyat dan parti-parti politik terhadap SPR tidak pernah padam.

Kali ini juga kerisauan dan kebimbangan saya dan rakyat tidak SPR masih belum reda.

Cuma satu yang saya pinta, para pegawai SPR kena ingat bahawa mereka membawa amanah besar rakyat. Allah melihat semua kerja buat mereka. Jika mereka menipu dan menggunakan kuasa di jalan yang salah mungkin atas dunia mereka selamat namun di akhirat kelak hukum Allah akan menanti mereka.

Maka mari kita muhasabah supaya dengan kuasa yang sedikit yang ada pada kita mesti kita gunakan ke jalan yang benar dan diredhai Allah S.W.T.

Comments