AIRPORT BATU BERENDAM : 'ANAK' MINTA SEDEKAH DUIT 'BAPA' ~ Ref Malaysiakini

Terbukti kerajaan BN negeri Melaka memang layak digelar 'peminta sedekah' kerana semua projek-projek yang hendak dijalankan menggunakan duit pinjaman atau ehsan dari kerajaan pusat. Kerajaan negeri tidak mampu untuk mencari dana dan duit sendiri. Ibarat anak nak kahwin minta duit bapak.
Ini menejelaskan kepada kita semua bahawa pimpinan kerajaan negeri hanya cakap sahaja berdegar-degar tetapi kerja mencari duit tidak menampakkan hasil. Jika inilah caranya tidak hairanlah suatu hari nanti negeri Melaka ini boleh 'digadaikan' oleh kerajaan pusat jika itu yang kerajaan pusat mahu lakukan.
Sepatutnya dalam hal ini kerajaan negeri tidak terlalu bergantung kepada kerajaan pusat. Kerajaan negeri mesti bijak berbelanja dan merancang pembangunan berdasarkan bajet dan 'income' kerajaan negeri sendiri bukannya semata-mata mengharapkan duit 'bapak' iaitu kerajaan pusat.
Semalam Ketua Menteri, Mohd Ali Rustam berkata kerajaan Negeri akan memohon bantuan kewangan sebanyak RM62 juta lagi daripada Kementerian Pengangkutan bagi projek pemanjangan landasan Lapangan Terbang Batu Berendam (LTBB).
Kenyataan beliau dipetik dari akhbar Melaka Hari Ini.
Fakta benar-benar memalukan rakyat negeri ini yang sehingga sekarang pun terpaksa menangunng beban hutang kerajaan negeri berjumlah lebih dari RM1 bilion. Dalam keadaan hutang yang sebanyak itu kerajaan negeri terus juga mahu berhutang.

Comments