WANITA UMNO BAKAL 'BERTARIK RAMBUT' ~ Ref Malaysiakini

Nampaknya kemelut perebutan jawatan dalam Pergerakan Wanita Umno semakin hebat lantaran sikap tamakkan kuasa Ketua mereka, Rafidah Aziz yang masih mahu memegang jawatan itu sehingga Jun tahun depan.

Sikap ini membuatkan Naib Ketua Wanita dalam keadaan serba salah samada bertanding menentang Cik Dah ini atau sekadar mempertahankan jawatan sekarang. Jika Shahrizat atau nama mesranya Juhi Chawla tidak berani bertanding jawatan ketua, beliau bakal ditentang oleh Kamalia Ibrahim untuk jawatan Naib Ketua. Kamalia siang-siang lagi sudah membuat pengisytiharan tetap akan bertanding jawatan Naib Ketua.

Masalah sekarang ini sikap Cik Dah yang seolah-olah ingin terus memegang jawatan ini. Beliau tidak mahu akur dengan pelan peralihan Umno pusat di mana Presiden akan melepaskan jawatannya kepada Timbalan Presiden pada Mac 2009.

Sepatutnya Cik Dah kena sedar bahawa dirinya sudah sampai ke penghujung karier politik kerana orang sudah meluat dengan stail kepimpinan beliau yang lapuk dan basi.

Bagi saya, Shahrizat sepatutnya berani unruk bertanding menentang Cik Dah kerana terbukti Shahrizat mendapat sokongan akar umbi yang banyak.

Shahrizat mendapat 73 pencalonan manakala Cik Dah mendapat 118 pencalonan. Bagi jawatan naib ketua pula, Shahrizat mendapat 114 pencalonan manakala Kamilia yang juga exco pergerakan itu dan ketua Wanita Kuala Kangsar memperolehi 55 pencalonan.

Nampaknya kemelut dalam Wanita ini semakin meruncing dan ianya boleh disifatkan sebagai pergaduhan 'bertarik rambut' antara dua wanita. (Biasanya orang bila bergaduh mereka bertarik-tarik rambut).

Comments