UMNO HAPUSKAN KUASA RAJA, PKR MAHU KEMBALIKAN KUASA RAJA ~ Ref Malaysiakini

Ucapan Presiden PKR, Wan Azizah Wan Ismail pada kongres tahunan PKR pada hari ini memberikan peluang terbuka kepada rakyat Malaysia untuk memilih parti mana yang sebenarnya menjaga kedaulatan Raja-Raja Melayu.

Umno pada tahun 90-an dahulu dengan biadap meminda perlembagaan dan membuangkan imuniti Raja-Raja Melayu. Bukan itu sahaja Raja-Raja melayu diaibkan di media-media cetak dan elektronik untuk mempengaruhi rakyat supaya menghalalkan hasrat Umno untuk meminda perlembagaan yang menghadkan kuasa Raja-Raja Melayu.

Akhrinya setelah Raja-Raja Melayu diaibkan dan dimalukan di media Umno meminda perlembagaan tersebut dengan kuasa majoriti 2/3 BN di parlimen. Maka kekuasaan dan keistimewaan Raja-Raja Melayu semakin kecil dan terbatas di sisi perlembagaan.

Malangnya orang Melayu yang terkenal dengan sifat taat setia kepada Raja tidak nampak akan kedurjanaan dan kebiadapan Umno dan BN ini. Mereka terus menyokong BN tanpa sedar akibat dikelirukan oleh media dan propaganda Umno dan BN.

Kini PKR dan PR memberikan peluang kedua kepada rakyat untuk memilih parti yang menjunjung kuasa Raja-Raja Melayu atau tetap setia dengan parti yang menconteng arang dimuka Raja-Raja Melayu.

Dalam ucapannya pada Kongress PKR pagi tadi Wan Azizah berkata PKR bersedia mengembalikan kekebalan institusi diraja jika berjaya memerintah negara sebagai memenuhi semangat Raja Berperlembagaan.

Mengulangi muafakat bersama yang ditandatangani ketiga-tiga parti Pakatan Rakyat untuk memberikan komitmen terhadap kedudukan Raja-raja Melayu, kedudukan istimewa orang Melayu, bahasa Malaysia dan agama Islam, beliau berkata:"Malah kita bersedia mengembalikan kekebalan Raja-raja berteraskan semangat Raja Berperlembagaan. Inilah erti sebenar harapan baru yang kita bawa."

Kini terpulang kepada rakyat Malaysia khasnya orang melayu untuk membuat keputusan khususnya pada pilihanraya umum ke 13 nanti. Rakyat di Kuala Terengganu pula boleh memulakan gelombang untuk menyedarkan orang Melayu dan rakyat Malaysia bahawa BN sudah tidak boleh dipercayai lagi untuk mempertahankan institusi Raja Berpelembagaan.

Comments

Unknown said…
alahai politik. Mereka sanggup buat apa saja tanpa kira prinsip dan rasionalnya, yang penting mereka dapat populariti dan boleh menang dan berkuasa.

Zaman manusia yang celik dan cerdik ini, darjat dan kemuliaan bukan lagi terletak kepada keturunan.

Hanya ada beberapa negara saja didunia ini yang masih mahu diperintah raja.

Pernah dikatakan separuh dari raja yang ada di dunia ini adalah berada di Malaysia.

Apakah kita mahu mengambil langkah kebelakang untuk kembali ke zaman purbakala.

Raja yang ada pun kita dah tak sanggup menanggung beban kerenahnya, janganlah ditambah-tambah beban tu lagi.

Saya tak pasti entah berapa banyak negara kita kena keluarkan belanja nak maintain raja kita. Duit tu datang dari mana yer?