TAHNIAH AZIZ, SEMOGA DAPAT BAIKI IMEJ BURUK SPR ~ Ref Malaysiakini

Saya ingin mengucap tahniah kepada Ketua setiausaha Kementerian Dalam Negeri Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (gambar) yang dilantik sebagai pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkuatkuasa mulai 31 Dis ini.

Yang di-Pertuan Agong telah memperkenankan pelantikan Abdul Aziz mengikut Fasal (1) Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan.Pelantikan Abdul Aziz, 58, berkuatkuasa mulai 31 Dis ini sehingga beliau genap berusia 66 tahun, selaras dengan Fasal (3) Perkara 114Perlembagaan Persekutuan.

Abdul Aziz dilahirkan di Sabak Bernam, Selangor pada 24 Jan 1950.

Beliau, yang sebelum bersara wajib pada 24 Jan 2006 berkhidmat sebagai ketua setiausaha KDN, dan dilantik semula memegang jawatan yang sama secara kontrak.

Pelantikan Abdul Aziz sebagai pengerusi SPR adalah bagi menggantikan Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman yang tamat tempoh perkhidmatan kerana mencapai umur 66 tahun pada 30 Dis ini.

Semoga perlantikan Aziz nanti akan dapat membersihkan imej buruk di bawah pimpinan Pengerusi SPR sekarang Abdul Rashit Abdul Rahman yang jelas gagal melaksanakan Pilihanraya dengan telus, adil dan saksama.

Antara Pilihanraya Umum yang paling teruk dikritik ialah Pilihanraya Umum 2004 di mana ianya menyaksikan BN menang besar dalam sejarah. Dalam pilihanraya itulah buat kali pertama dalam sejarah, masa pengundian dipanjangkan sehingga 7 malam di Selangor dan peratus pengundian di Terengganu meningkat sehingga ada yang berjumlah 90 % lebih.

Comments