SUDAH SAMPAI MASANYA ZAID KELUAR DARI UMNO SERTAI PR ~ Ref Malaysiakini

Bekas Menteri DiJabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim yang menerima surat tunjuk sebab dari Umno, sudah tidak mempunyai sebab untuk terus berada di dalam Umno. Ini kerana Umno sudah tentu tidak akan dapat menunaikan kehendak dan hasrat Zaid yang tidak bersetuju dengan Akta Zalim ISA.

Inilah nasib seseorang ahli Umno, apabila mereka membantah dan tidak bersetuju dengan pemimpin Umno mereka akan dikenakan dengan pelbagai tuduhan untuk mematikan karier politik mereka di dalam Umno.

Kes ini membuktikan bahawa seorang lagi pemimpin Umno menjadi mangsa kepada sikap bongkak dan sombong pemimpin Umno yang tidak boleh ditegur dan diberi nasihat.

Cubaan Zaid untuk memberi nasihat dan pandangan tentang ISA kepada pemimpin Umno dan kerajaan menjadi penyebab karier politiknya dalam Umno terkorban.

Zaid meletakkan jawatan sebagai menteri kabient kerana membantah tindakan kerajaan menggunakan ISA terhadap ahli Parlimen Teresa Kok, penulis blog Raja Petra Kamarudin dan wartawan Sin Chew Tan Hoon Cheng, September lalu.

Minggu lalu, beliau turut melepaskan jawatan senator.

Pada 29 September lalu, Zaid menulis sepucuk surat terbuka kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, menggesa beliau supaya memansuhkan ISA.

Bagi saya, masanya sudah sampai bagi Zaid untuk keluar dari Umno dan menyertai Pakatan Rakyat. Tidak ada gunanya bersama Umno kerana Umno adalah sebuah parti yang tidak lagi mempunyai prinsip dan agenda perjuangan.

Hanya duit, nafsu, pangkat dan kuasa sahaja yang menjadi matlamat mereka.

Comments

kekwa66 said…
Ya, orang sebaik beliau memang tak sesuai duduk dalam umno...