PRK KUALA TERENGGANU : PENAMAAN CALON 12 DIS PENGUNDIAN 21 DISEMBER ? ~ Ref Malaysiakini

Pilihanraya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu sudah pasti berlaku. Tidak ada 'khilaf' lagi. BN dan SPR tidak ada alasan untuk menidakkan berlakunya PRK ini. Tidak ada undang-undang pilihanraya yang memperuntukan bahawa PRK ini tidak boleh diadakan. Maka terpaksalah BN menghadapinya walaupun mereka sebenar cukup takut untuk berhadapan dengan Pakatan Rakyat selepas Pilihanraya Umum Mac lalu dan PRK Permatang Pauh.

BN sedar bahawa 'mood' rakyat sekarang ialah menolak BN yang rakus, zalim dan tamakkan kuasa. Masalah dalaman Umno dengan gejala rasuah; masalah kepimpinan dalam MCA dan MIC benar-benar merimaskan BN.

Namun begitu apakah daya BN terpaksa mengharunginya dengan berat hati. BN sedar Kuala Terengganu bukanlah kubu kuat mereka kerana 3 dari 4 DUN dalam parlimen ini dikuasai oleh PAS walaupun BN Terengganu menang besar pada pilihanraya umum lalu. 3 dari 6 kerusi PAS datang dari Parlimen Kuala Terengganu iaitu Batu Burok, Wakaf Mempelam dan Ladang. 3 lagi kerusi PAS adalah Rhu Rendang, Manir dan Bukit Payong.

Para pemerhati politik mengjangkakan BN agak susah untuk mempertahankan kerusi ini jika PAS meletakkan calon yang benar-benar diterima oleh pengundi Kuala Terengganu yang 'educated' dan berfikiran matang. Namun begitu hakikat yang harus diterima PAS bahawa orang Terengganu lebih selesa dengan calon dari anak tempatan. Sementelahan pula PAS Kawasan Kuala Terengganu dan Negeri Terengganu sendiri mempunyai saf calon-calon yang berkaliber terdiri dari tokoh veretan dan muda. Antaranya AJK PAS Pusat, Dato' Haji Wan Abdul Mutalib Embong; YB Syed Azman Syed Ahmad; Dato' Mustafa Ali dan tokoh muda seperti Azman Syafawi dan Ariffin Deraman.

Namun ada juga kemungkinan calon Pilihanraya Umum lalu iaitu Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu di'sabung'kan sekali lagi di sini.

Di pihak Umno nama-nama seperti Ketua Umno Bahagian Terengganu, Senator Wan Farid; Bekas Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Zuber Embong dan Bekas Speaker Che Mat Jusoh disebut-sebut antara calon 'favourite' untuk bertempur dengan PAS.

Maka saya kira tidak hairanlah jika PAS dan BN masing-masing tidak berani untuk mendabik dan bercakap besar akan menang mudah pada pertarungan kali ini.

Para pemerhati politik menjangkakan SPR akan bermesyuarat pada minggu ini juga setelah mendapat notis kekosongan kerusi parlimen ini dari Yang Dipertua Dewan Rakyat. Mereka juga mengjangkakan bahawa penamaan calon akan diadakan pada 12 Disember dan pengundian akan dijalankan pada 21 Disember.

Tidak kira bila hari penamaan dan pengundian akan dijalankan, pilihanraya ini sudah pasti menjadi medan untuk menguji pengaruh BN dan PR selepas 8 bulan Pilihanraya Umum berlalu. Indikator pertama iaitu pada PRK Permatang Pauh menunjukkan PR terus mendapat sokongan padu pengundi. PRK Kuala Terengganu ini sudah pasti menjadi kayu pengukur peluang kedua-dua gabungan parti pada pilihanraya umum ke 13 akan datang.

Najib dan pemimpin BN sudah pasti sekali lagi akan menjadi 'Santa Klaus' jadi-jadian yang akan menjanjikan seribu satu macam projek dan habuan untuk pengundi Kuala Terengganu.

Rakyat Kuala Terengganu akan menjadi Raja dari sekarang sehingga ke hari pengundian.

Pesan kepada mereka berfikirlah secara matang dan cerdik. Jangan kita ditipu untuk kesekian kalinya.

Comments