POLIS TERUS PERTAHANKAN SIKAP KERAS? ~ Ref Malaysiakini

Polis terus mengekalkan sikap keras mereka terhadap para peserta himpunan aman. Malam tadi 24 orang peserta himpunan aman majlis memasang lilin Pusat Sivik Petaling Jaya.

Antara yang ditahan ialah ahli Parlimen PJ Utara dari DAP, Tony Pua, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kampung Tunku, Lau Weng San serta kira-kira 22 orang lain. Turut ditahan ialah juruvideo Malaysiakini Shukri Mohamad.

Penahanan ini merupakan satu lagi pencabulan kepada hak asasi manusia yang sepatutnya diberi kebebasan untuk berhimpun secara aman tanpa sebarang gangguan dan provokasi dari pihak Polis.

Saya hairan bagaimana hak rakyat merdeka untuk menyuarakan rasa tidak puas hati secara aman dinafikan sedangkan di negara maju seperti Amerika, Britain, Jerman, Perancis dan lain-lain pihak kerajaan dan pasukan keselamatan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada rakyatnya yang berhimpun secara aman.

Rakyat Malaysia sebenarnya jauh lebih bersopan dan lembut berbanding dengan rakyat negara lain dan saya yakin mereka tidak akan membuat kacau dan bertindak ganas pada sebarang perhimpunan. Cuma pihak tertentu sahaja yang cuba melakukan provokasi sehingga ada para peserta himpunan yang kurang sabar. Itupun hanya sekadar menjerit dan memaki hamun 'provokator-provokator' itu sahaja.

sebelum ini pada beberapa himpunan aman yang dianjurkan Gerakan Mansuhkan ISA dan lain-lain, pihak Polis kelihatan rasional di mana tidak ada tangkapan dibuat. Namun malam tadi Polis seolah-olah kembali kepada sifat 'tabi'i, mereka keras dan tidak bertimbang rasa kepada rakyat.

Comments