PERDANA MENTERI BUKAN MELAYU : KALAU BUKAN MAHATHIR YANG KATA, SUDAH PASTI DICEMUH DAN DICACI ~ Ref Malaysiakini

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, sesiapa saja, baik Melayu atau bukan Melayu, boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia asalkan dia "Bangsa Malaysia".

Bekas Perdana Menteri itu berkata, undang-undang negara ini menetapkan bahawa siapa saja boleh menjadi Perdana Menteri tetapi dia mestilah pemimpin sebuah parti yang mendapat sokongan majoriti.

Saya yakin kalau kenyataan ini dibuat oleh pemimpin Pakatan Rakyat sudah pasti orang itu akan dicaci, dicemuh dan dibantai sehebat-hebatnya oleh pemimpin Umno. Namun oleh kerana Mahathir yang berkata demikian maka pemimpin Umno tidak berani untuk mengeluarkan kenyataan menghentam Dr Mahathir.

Nampaknya Dr Mahathir masih berbisa dan kuat sehingga pemimpin Umno tidak berani 'menjentik' beliau.

Mahathir berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada Malaysia sudah bersedia mempunyai seorang Perdana Menteri daripada kalangan bukan Melayu ekoran pemilihan Barack Obama sebagai orang kulit hitam pertama menjadi Presiden Amerika Syarikat.

Dalam ucap utamanya sebelum itu, Dr Mahathir berkata parti berasaskan kaum dalam Barisan Nasional (BN) masih relevan untuk menangani isu perkauman. "BN telah membuktikan bahawa sejak 50 tahun lepas, parti itu telah mengurangkan perbahasan mengenai perkauman dan telah membangunkan negara ini ke tahap yang ada pada masa ini," katanya.

Comments

syahidah said…
Bangsa apa pun ..x jadi masalah....yang penting beragama ISLAM..ISLAM itu universal..
my42u said…
Betul tuan, kalau pemimpin2 PR yang cakap macam tu dah tentu kena belasah, sampai lubang cacing hantu2 UMNO kejar. Saya percaya memang kena ISA siapa yang berani cakap macam tu pasal ISA tu menteri BOTAK yang punya.