PENANG TUTUP LADANG BABI, MELAKA TUTUP ATAU BENARKAN? ~ Ref Malaysiakini

Pulau Pinang di bawah pemerintahan DAP akan menutup operasi lapan ladang ternakan babi di kawasan milik Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) di Batu Maung hujung tahun ini.

Menurut YAB Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng terdapat lapan ladang dan kira-kira 800 ternakan yang terlibat. Operasi itu akan dihentikan sepenuhnya hujung tahun ini. Semua penternak akan diberi pampasan.

Namun kita sudah lama tidak mendengar berita tentang ladang penternakan babi di Melaka. Adakah ianya akan ditutup atau terus dibenarkan beroperasi. Beberapa bulan lalu iaitu sebelum pilihanraya riuh rendah kerajaan negeri 'berperang' dengan rakyat untuk menghapuskan babi di Paya Mengkuang. Tetapi sehingga kini tidak tahu apa perkembangan terakhir isu tersebut.

Beberapa persoalan timbul :-

Adakah para penternak dibayar pampasan yang setimpal dengan kerugian akibat ternakan mereka dipindah atau dibunuh?

Berapa ekor lagikah babi yang masih diternak di sana?

Bagaimana dengan pencemaran di kawasan itu?

Adakah 'target' dan perancangan kerajaan BN tercapai dalam isu ini, atau adakah isu ini dibangkitkan hanya untuk mendapat sokongan rakyat kepada kerajaan BN?

Bagaimana dengan status penternak di Paya Mengkuang dan sekitarnya adakah mereka telah diberikan lesen dan tanah ladang mereka diberi hak milik sepenuhnya?

Bagi saya walau apa pun keputusan kerajaan BN ianya mestilah mengambil kira kebajikan semua rakyat samada penternak babi dan rakyat disekelilingnya.

Kerajaan BN mestilah mengotakan semua janji kepada rakyat iaitu memberikan pampasan yang setimpal dengan kerugian penternak dan pada masa yang sama memastikan pencemaran dan kesejahteraan rakyat sekeliling dipelihara.

Saya bercadang untuk melawat kawasan Paya Mengkuang sekali lagi tetapi entah bila agaknya niat saya ini dapat dilakukan.

Comments