PARLIMEN : MENGAPA NAJIB TAKUT BERBAHAS ~ Ref Malaysiakini

Terbukti semacam ada persekongkolan antara Speaker Dewan Rakyat dan Timbalan Perdana Menteri, Perdana Menteri yang tidak membenarkan Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat meminta penjelasan dan membahaskan ucapan penggulungan bajet oleh Menteri Kewangan yang baru ini.

Mengapa AlNajib begitu takut untuk berbahas dengan saf ahli parlimen Pakatan Rakyat (PR)?

Mungkin ini dijawapannya :-

1) AlNajib tidak yakin kepada diri sendiri untuk menjawab pertanyaan dan perbahasan ahli parlimen PR

2) AlNajib tidak mampu untuk mengeluarkan idea sendiri dan terpaksa bergantung kepada pegawai-pegawai dalam hal menguruskan kewangan negara. Maka sudah tentu beliau tidak berupaya untuk berbahas secara spontan.

3) AlNajib tidak berupaya untuk berhujah secara berfakta dan professional kerana kelemahan beliau dalam ilmu ekonomi dan kewangan

Jelas dalam penggulungan itu AlNajib tidak bersikap 'gentleman' sehingga langsung tidak memberi peluang kepada PR mencelah dan bertanya. Setiap kali ahli parlimen PR bangun dan meminta laluan beliau menjawab, biar saya habiskan dulu ucapan dan masa masih banyak lagi untuk PR bertanya dan berbahas kemudian.

Inilah sikap sebenar seorang bakal Perdana Menteri. Sebelum beliau menjadi Perdana Menteri lagi beliau sudah mula menunjukkan sikap tamak kuasa dan tidak professional. Mungkin selepas mendapat kuasa beliau akan lebih 'samseng' dan sombong.

Comments