NAJIB BELUM SELAMAT ~ Ref Malaysiakini

Walaupun Najib sedikitpun tidak disentuh oleh Mahkamah Malaysia dalam kes perbicaraan pembunuhan Altantuya ini tidak bererti Najib sudah terselamat.

Terbaru diberitakan Najib akan diseret ke mahkamah antarabangsa oleh keluarga Altantuya yang jelas tidak berpuashati dengan keputusan perbicaraan mahkamah Malaysia. Mungkin Najib mempunyai imuniti dan kekebalan di Malaysia namun sudah pasti beliau tidak begitu jika kes ini dibicarakan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, ICJ di The Hague, Belanda.

Menurut laporan media surat rasmi juga telah dihantar kepada Menteri Luar, Datuk Syed Hamid Albar tentang hasrat kerajaan Monggolia untuk merujuk kes berkenaan ke ICJ. Kerajaan Monggolia bercadang mengambil tindakan tersebut kerana hilang keyakinan kepada sistem perundangan di negara ini dalam memberi keadilan kepada kes pembunuhan yang menimbulkan pelbagai misteri dan teka-teki.

Jika ICJ bersetuju untuk membicarakan kes pembunuhan ini, maka satu lagi rekod bakal dicipta oleh Malaysia kerana kemungkinan besar kes ini akan melibatkan Bakal Perdana Menteri yang sudah pasti akan dipanggil sebagai saksi kerana 3 orang tertuduh termasuk yang telah dibebaskan iaitu Razak Baginda, Sirul Azhar dan Azilah Hadri adalah orang-orang yang sangat rapat dengan Najib.

Malah perbicaraan di ICJ juga mungkin akan turut melibatkan isu bagaimana C4 diperolehi, dari mana asalnya dan siapa yang meluluskan ianya dikeluarkan dari stor senjata juga akan terbongkar.

Jika ini menjadi kenyataan maka bakal Timbalan Perdana Menteri sudah tentu tidak senang duduk.

Comments