MALAYSIA SYURGA WARGA ASING, NERAKA KEPADA RAKYAT SENDIRI ~ Ref Malaysiakini

Malaysia adalah syurga kepada warga asing dan neraka kepada rakyat sendiri. Itulah dakwaan yang dikeluarkan oleh Ahli Parlimen pengampu BN dari Seri Gading, Mohamad Aziz yang seolah-olah bengang dengan jawapan Timbalan Menteri Sumber Manusia, Noraini Ahmad di Parlimen semalam.

"Jawapan panjang tapi tak sampai ke lubuk hati. Negara ini dikatakan syurga bagi warga negara asing mencari nafkah tetapi neraka bagi rakyat kita sendiri, jadi jawapan ini tidak menyelesaikan masalah.

"Sebenarnya kerajaan kita perlu memperjuangkan supaya rakyat negara ini dapat tangga gaji yang munasabah iaitu lebih tinggi daripada miskin tegar dan rakyat negara ini harus diutamakan, kenapa kita mesti utamakan pelabur luar tapi rakyat negara ini sengsara nak mencari pekerjaaan," katanya yang tiba-tiba bangun ketika Noraini sedang menjawab soalan Aaron Ago Dagang (BN-Kanowit).

Saya memang menyokong apa yang dikatakan Mohamad Aziz ini. Sehingga kini kerajaan BN masih gagal menetapkan had gaji minimum yang diperjuangkan kesatuan sekerja sejak sekian lama. Majoriti rakyat kita sekarang mempunyai gaji di bawah paras garis kemiskinan walaupun kerajaan melaung-laungkan bahawa Malaysia adalah syurga kepada para pekerja.

Bayangkan masih ramai pekerja kita yang gajinya dibawah RM700 sebulan sedangkan mereka mempunyai lebih dari 6 orang anak. Apa yang mereka makan seharian kita pun tidak boleh fikirkan.

Malangnya kerajaan tidak pernah bersimpati. Tuntuan Cuepacs dan MTUC tidak dilayan dan tiada kata putus diberikan.

Dalam keadaan semasa paras garis kemiskinan bukan lagi RM750 tetapi sudah meningkat kepada RM1500 seperti yang pernah diperkatakan oleh Menteri DiJabatan Perdana Menteri, Amirsham Abdul Aziz dalam jawapannya di Parlimen beberapa bulan lalu.

Comments

kekwa66 said…
Inilah yg dikatakan, anak kera di hutan disusui, anak di pangkuan mati kelaparan! Kesempitan hidup menyebabkan jenayah berleluasa!Kat kampung tu bolehlah bercucuk tanam,bela ayam itik tambah pendapatan, yg kat bandar tu nak buat kerja apa? merompak, meragut lah jawabnya!