KEROSAKAN PASAR MELAKA SENTRAL : SIASAT JIKA TERDAPAT PENYELEWENGAN ~ Ref Malaysiakini

Kerajaan Negeri Melaka mengaku bahawa Pasar Melaka Sentral mengalami kerosakan yang agak serius di mana berlaku enapan di keliling bangunan dan dibahagian dalam bangunan; berlaku keretakan pada sebahagian dinding, rasuk, lantau dan di tingkat satu serta tiang-tiang; berlaku pesongan pada sebahagian lantau tingkat satu bangunan tersebut.

Perkara ini diakui sendiri oleh Pengerusi Jawatankuasa Negeri Kerajaan Tempatan dan Alam SekitarKerajaan Negeri, Datuk Abdul Latif Thamby Chik ketika menjawab soalan ADUN Kesidang, YB Goh Leong San pada persidangan Dewan Undangan Negeri Melaka pagi ini.

Kerosakan ini, menurut Latif adalah berpunca dari penurunan struktur bangunan yang tidak seragam akibat daripada enapan cerucuk yang menyebabkan struktur bangunan terherot dan berlaku keretakan.

Menurut Latif projek ini dilaksanakan secara 'design & build' yang diuruskan oleh PKNM menerusi kontraktor Technochase Sdn Bhd manakala HMA Engineering & Consultancy sebagai Consultant.

Kerosakan ini merupakan suatu yang serius yang mesti disiasat secara telus dan professional. Saya menggesa kerajaan negeri membentangkan hasil siasatan dan mengambil tindakan tegas kepada mana-mana pihak jika didapati bersalah terlibat dengan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.

Comments