ISU FATWA : 'RESPONSE' DARI SEORANG TETAMU BLOG INI ~ Ref Malaysiakini

Artikel ini dihantar melalui email (masjmps@yahoo.com.my).

Lanjutan dari pertanyaan "mana suara pemimpin PAS" . Saya ingin memberikan sedikit respons.. Bagi saya bukan mereka tidak mahu bersuara tapi mungkin malas nak layan disebabkan sepatutnya dalam 50 tahun pemerintahan BN yang mengaku beragama ISLAM , demonstrasi seperti ini tidak lagi berlaku diMalaysia.

Malangnya diatas ketidaketahuan (kejahilan) mereka diatas keindahan ISLAM yang merangkupi segenap kehidupan, dari segi akhlak,adab budaya,nilai-nilai kemanusiaan, ekonomi,harta,hiburan,kesenian serta undang-undang lalu bantahan diatas fatwa ini diadakan. Lalu siapakah yang perlu dipersalahkan?

Apabila Keindahan serta kecantikan ISLAM yang sebenar tidak dapat diterjemahkan diMalaysia lalu ia dimusuhi.. Kenapa terjadi begini? Mari kita imbas kembali bersama-sama. Kita ambil 50 tahun terutama 22tahun dibawah pemerintahan BN yang berperdana menterikan seorang yang digelar Tun Mahathir Muhammad.

Sepatutnya natijah dari 22 tahun dibawah pemerintahannya yang mengaku Malaysia sebuah negara Islam, maka Kesyumulan ,keharmoniaan serta ketenangan ISLAM dapat dirasakan mulai sekarang.

Tapi sayang , seribu kali sayang..apabia Tun Mahathir berkuasa menguasai undang-undang sehinggakan begitu berani mencaci serta memburuk-buruk imej terhadap ISLAM ..Sebenarnya tindakan ini bukan sahaja membahayakan diri sendiri malah membahayakan diri orang lain.

1. Langkah pertama Mahathir memusnahkan kehakiman dan sistem keadilan Malaysia bagi kepentingan politik beliau adalah memecat Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas atas beberapa tuduhan palsu . Antaranya mendakwa Tun Salleh Abas cuba "mengemukakan undang-undang ISLAM dan cuba untuk mentafsirkan semula undang-undang sekular mengikut undang-undang ISLAM.

2. Antara lain, tuduhan keatas Tun Salleh adalah seperti berikut:*" ...Kamu telah membuat rujukan khas terhadap peranan pentafsiran hakim-hakim dan kamu telah menganjurkan penerimaan sistem perundangan ISLAM..."* " Kamu telah menangguhkan secara sine die (tanpa memberikan sebarang tarikh perbicaraan) kes Teo Eng Huat lawan kadhi Pasir Mas, Kelantan dan seorang lain ( Rayuan NO 220,1986) yang melibatkan isu pemilihan agama oleh seorang kanak-kanak bawah umur.

3.Menyekat ulama' memberi ilmu dimasjid dan disurau.(telah disenaraikan nama2 mereka seramai 12 orang)

4."Negara akan menjadi huru hara sekiranya undang-undang ISLAM dilaksanakan (kenyataan Najib Razak, 20 April 1983 kepada para wartawan) 5...."Jika kita mempunyai undang2 ISLAM dan kita bersikap longgar , ianya akan membuatkan ramai mencuri kerana undang2 ISLAM mengkehendakki empat saksi terdiri dari orang alim dan kuat agama. Adalah sukar mencari 4 orang saksi yang begini sekarang ini.(Dato' Seri Dr Mahathir Mohammad, 16 Julai 1982, Utusan Malaysia.

5.Menukar guru-guru sekolah dan kakitangan awam yang tidak menyokong UMNO dan Barisan Nasional.

6.Menganaktirikan negeri-negeri yang menyokong kerajaan yang mahu laksanakan syariat ISLAM

7.Menghalang kuliah,tazkirah dan halaqah ilmu dibuat dimasjid, surau dan pejabat-pejabat kerajaan.

8.Menyekat semua tazkirah Ramadhan

9.Menganggu sistem pendidikan ISLAM , sama ada sekolah pondok, sekolah agama mahupun tadika ISLAM atau Pusat Asuhan Tunas Islam(PASTI)

10.Menyulitkan pelajar-pelajar aliran agama untuk menyambung pengajian diUniversiti Terkemuka Timur Tengah

11.Memecat ahli jawatankuasa masjid dan surau yang tidak menyokong BN dan UMNO ........bersambung(Banyak lagi...)

Dengan ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa ruangan untuk mengenali ISLAM yang indah telah disekat dari segala sudut, disegenap ruang, disetiap perincian menyebabkan rakyat tidak nampak keindahan ISLAM.

Maka tidak hairanlah demonstasi bantahan terhadap Fatwa sebegitu mudah diadakan. Contoh telah diberikan oleh mereka yang berkuasa.pada hari ini terutama perasuah.

Oleh itu apa yang saya ini cuba sarankan agar kelima-lima buah negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat sekarang merebut peluang seluas-luasnya untuk melestarikan kebajikan serta menerangkan tentang SYARIAT ISLAM selebar-lebarnya kepada rakyat hari ini agar mereka mengetahui bahawa ISLAM itu UNIVERSAL...tak mustahil apabila mereka mengetahui bahawa ISLAM itu indah..orang-orang yang berdemonstrasi membantah fatwa hari ini..mereka juga yang akan bangkit berdemonstrasi dengan menulis dibanner perkataan "KAMI MAHU HUDUD DIJALANKAN"..tak mustahil .

Apabila ilmu tentang syariat ISLAM dapat diperjelaskan sejelas-jelasnya kepada semua rakyat yang berbilang kaum bermula pada hari ini ..maka tidak mustahil tahun 2020 tertegaknya satu PENEGAKAN SYARIAH. INSYAALLAH. Oleh itu marilah kita bersama-sama mencernakan keindahan ISLAM sesama kita agar ciri-ciri UNGGUL masyarakat ISLAM yang kita idamkan terhasil..

masturah hasan

Comments