IKUT SARANAN MAHATHIR : HAMPIR SEMUA PEMIMPIN UMNO KENA BUANG ~ Ref Malaysiakini

Bekas Presiden Umno menyatakan bahawa pemimpin-pemimpin Umno yang mengamalkan politik wang sewajarnya dibuang daripada parti supaya ia menjadi pengajaran kepada yang lain.

Dr. Mahathir berkata, seluruh negara mengetahui bahawa pemimpin-pemimpin Umno, walaupun bukan semua, mengamalkan politik ketika pemilihan parti.

Justeru, kata beliau, mereka boleh menjadi pemimpin tetapi tidak mungkin dipilih oleh rakyat.

Bekas Perdana Menteri itu tidak menolak kemungkinan gejala politik wang wujud bagi jawatan Timbalan Presiden dengan mengambil kira keputusan proses pencalonan apabila persidangan perwakilan bahawan berakhir 9 November lalu.

Bagi saya jika ahli-ahli Umno mengikut dan menuruti apa yang dicadangkan oleh bekas Adi Jagat mereka sudah tentu hampir semua pemimpin Umno yang akan bertanding Mac ini akan dibuang. Ini kerana boleh dikatakan majoriti mereka suka memang pengamal rasuah berupa politik wang.

Malah Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail menyifatkan gejala politik wang sebagai paling serius.

Beliau meminta pucuk pimpinan Umno segera menyelamatkan parti itu daripada kehancuran berikutan berleluasanya politik wang pada pemilihan sekarang yang disifatkan paling serius dengan lebih 900 aduan telah diterima setakat ini.

Sebagai contoh ada salah seorang calon Ketua Bahagian di Melaka membayar RM10,000 untuk mendapat satu pencalonan dari satu cawangan dan beliau mengeluarkan belanja sebanyak RM100,000 untuk mendapatkan 10 pencalonan. Malangnya beliau terpaksa menarik diri kerana diarahkan untuk berbuat demikian untuk memberikan laluan kepada seorang lagi calon Ketua Bahagian untuk menang tanpa bertanding.

Comments