HUKUM MENTERI YANG BERBOHONG ~ Ref Malaysiakini

Akhirnya Nazri mengaku bahawa beliau 'berbohong' dalam isu pemecatan 6 orang Hakim kanan termasuk Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas.

Semalam Nazri berkata pembayaran pencen dibuat kepada enam hakim yang dipecat sewaktu krisis kehakiman pada 1988 atas pemintaan Yang di-Pertuan Agong ketika itu

Katanya, beliau telah menemui surat dari baginda ketika itu yang menulis kepada Ketua Setiausaha Negara masa itu, meminta dibayar pencen kepada mereka walau dipecat.

Sehubungan itu, kata Nazri, beliau kesal dengan kesilapannya semasa menjawab satu soalan mengenai pembayaran ex-gratia kepada bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas dan lima hakim kanan yang lain, di Parlimen baru-baru ini.Katanya, kenyataan beliau mengenai kemungkinan kesemua hakim tersebut telah dipecat 20 tahun lalu adalah tidak benar.

Isu tercetus apabila Dr Mahathir menempelak Nazri kerana membuat kenyataan bahawa hakim-hakim tersebut tidak dipecat kerana itulah mereka tetap menerima pencen.

Bagi saya kenyataan Nazri sebelum ini merupakan suatu kesalahan besar kerana berbohong di dalam Dewan Rakyat dan juga kepada media. Ini merupakan kesalahan yang serius. Nazri mesti dihukum kerana beliau merupakan seorang menteri. Perbuatannya berbohong ini benar-benar menjejaskan integriti dan imej beliau sebagai menteri dan secara tidak langsung mencemarkan kabinet kerajaan BN. Bagaimana seorang yang berbohong sepertinya boleh meneruskan kerjaya sebagai menteri.

Perdana Menteri mesti mengambil tindakan memberhentikan beliau dari kabinet dan digantikan dengan orang lain yang lebih jujur, telus dan berintegriti.

Pada 10 November lalu, Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) meminta Nazri dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana mendakwa kenyataan menteri bahawa bekas-bekas hakim tersebut bukannya dipecat tetapi ditamatkan perkhidmatan lebih awal, adalah satu pembohongan besar.

Comments