'FATWA' SONGSANG SHAHIDAN KASSIM ~ Ref Malaysiakini

Dalam kemelut pemilihan Umno sekarang, pelbagai cara digunakan oleh calon-calon untuk menonjolkan diri masing-masing agar diri mereka dicalonkan untuk jawatan tertentu. Bagi mana-mana calon yang tidak ada jawatan besar di pusat dan negeri mereka mulalah mencipta isu agar kenyataan dan gambar mereka disiarkan di dalam media.

Salah seorang menteri besar yang dipencenkan oleh raja, iaitu Shahidan Kassim juga menggunakan taktik ini bagi meraih populariti. Shahidan yang semakin dilupakan orang Umno memang dikenali bernafsu besar dan gila jawatan serta pangkat. Namun 'kegilaan' beliau akhirnya terkulai layu kerana gagal mendapat pencalonan yang banyak bagi jawatan Naib Presiden dan terpaksa memalukan diri sendirinya dengan menarik diri dari pemilihan Naib Presiden. Tetapi beliau masih 'berahi' untuk jawatan Ahli Majlis Tertinggi.

Jadi untuk menonjolkan dirinya, semalam beliau membuat kenyataan sonsang dengan berkata bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Zaid Ibarahim perlu bertaubat, jika tidak, Zaid perlu keluar dari rumpun bangsa Melayu.

Shahidan marahkan Zaid yang mendakwa konsep ketuanan Melayu adalah satu kegagalan yang membawa keburukan kepada kaum itu malah beliau menyifatkan konsep itu juga menyebabkan berlaku pembaziran sumber, tenaga dan masa yang penting dalam menangani isu sebenar negara. Zaid membuat kenyataan tyersebut baru-baru ini.

Bagi saya pandangan Zaid ini adalah pandangan peribadi beliau yang tidak menjejaskan aqidah dan keimanan. Hanya pandangan yang menjejaskan akidah dan keimanan sahaja yang wajib seseorang itu bertaubat. Melayu bukannya Islam dan Islam bukan Melayu.

Mengapa sebelum ini Shahidan tidak meminta Zaid bertaubat semasa Zaid menzahirkan dirinya sebagai penyokong kuat IFC, sedangkan banyak pandangan IFC bertentangan dengan Islam.

Comments

awangpurba said…
setuju bos.micsx
awangpurba said…
bos, 'misc' tu tertaip word verification.
sorry bos