EUROCOPTER : KEPUTUSAN PAC MEMANG SUDAH DIJANGKA ~ Ref Malaysiakini

Memang dari awal lagi saya berkeyakinan bahawa Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) yang diketuai Azmi Khalid sudah pasti tidak akan menemui sebarang 'findings' atau 'abnormality' dalam urusan pembelian helicopter Eurocopter yang telah digantung.

'Skrip' ini memang sudah disediakan sejak dari awal. Sebagaimana juga tugas PAC untuk lain-lain kes. Seolah-olah PAC bukannya mencari 'findings' tetapi berusaha untuk mencari jalan bagi melepaskan pihak-pihak yang terlibat dengan urusan tersebut.

Azmi dalam kenyataannya semalam, memberitahu bahawa mesyuarat PAC mendapati tidak berlaku sebarang penyelewengan prosedur dalam proses tender pembelian Eurocopter.

Bagaimanapun, PAC memandang berat pemeriksaan fizikal tidak dilakukan ke atas 12 helikopter Eurocopter yang hendak dibeli oleh kerajaan itu.

Bagi saya tidak perlu PAC memberi pelbagai fakta dan alasan kerana kita sendiri tahu bahawa majoriti ahli PAC adalah dari BN. Maka selagi seseorang itu menjadi ahli BN maka selagi itulah mereka akan menganut fahaman 'Yes Man' atau 'tidak berani melawan ketua'. Sudah tentu Pengerusi dan ahli-ahli PAC dari BN takut hendak menyiasat ketua mereka sendiri.

Kegagalan jawatankuasa pembelian membuat pemeriksaan fizikal kepada 12 helikopter Eurocopter bagi saya merupakan satu isu yang berat kerana ia membabitkan wang rakyat berjumlah berbilion ringgit.

Jawatankuasa ini mesti disiasat seterusnya mengenai kecuaian ini. Pihak yang bertanggungjawab mesti dihadapkan ke muka pengadilan sekiranya kecuaian itu membabitkan perlanggaran undang-undang. Kita bimbang kegagalan pihak terbabit membuat pemeriksaan fizikal keatas pesawat itu adalah disebabkan unsur-unsur luar yang tidak sihat.

Saya hairan mengapa pemeriksaan yang sangat penting dan 'mandatory' itu tidak dilakukan. Kita bukannya hendak membeli helikopter mainan untuk anak dan cucu kita. Sedangkan permainan anak dan cucu kitapun kita 'check' dengan rapi sebelum membelinya inikan pula helikopter untuk kegunaan pertahanan kita.

Comments

George said…
Sofi is right again... this is just a wayang kulit show by BN to clear all the wrongdoings by their bosses... Is this the way we the rakyat want the government to act like a fool...and the tidak apa attitude... is this what our next generations going 2 have???

What is right is right! what is wrong we should stop it...