UMNO GULUNG TIKAR? ~ Ref Malaysiakini

Nampaknya sehari dua ini Rais Yatim benar-benar bimbang dengan kedudukannya dalam pemilihan nanti lantaran hebatnya gejala rasuah pada pemilihan Umno kali ini. Ramai berpendapat rasuah pada pemilihan kali ini paling hebat dan terburuk pernah berlaku.

Mungkin kerana tidak cukup wang atau mungkin kerana Rais benar-benar ikhlas untuk bertanding maka beliau terpaksa bercakap dalam nada yang agak bertentangan dengan pemimpin lain.

Apa yang dikesalkan Imam Hadhari dan AlNajib langsung tidak risau dan bimbang dengan gejala rasuah yang membarah ini. AlNajib lebih sibuk ke sana ke mari berkempen untuk memastikan Ku Li tidak mendapat walaupun satu pencalonan sekalipun. AlNajib juga sibuk memberikan jaminan bahawa beliau akan meneruskan 'kejahatan' Pak Lah andai beliau diangkat menjadi Perdana Menteri nanti.

Rais mungkin merasakan peluang beliau untuk memenangi jawatan Naib Presiden tertutup jika gejala rasuah ini tidak dibendung. Malah kemungkinan juga beliau akan tersungkur lebih awal sebelum masuk bertanding kerana tidak cukup pencalonan. Sehingga ini Rais hanya mendapat kurang dari 10 pencalonan. Jauh lagi perjalanan Rais untuk melayakkannya bertanding.

Hari ini pada muka depan Sinar Harian disiarkan keluhan dan luahan hati Rais yang meramalkan Umno akan gulung tikar kalau gejala jijik ini dibiarkan sebagaimana sekarang. Tidak ada tindakan drastik diambil oleh Umno. Jawatankuasa Tatatertib yang ditubuhkan oleh Umno hanyalah untuk melepaskan batuk ditangga. Hakikatnya jawatankuasa ini tidak ada sebarang 'power' untuk menguatkuasakan undang-undang. Ianya masih dibayangi oleh pimpinan tertinggi parti.

Lebih malang, BPR yang mempunyai kuasa undang-undang untuk mendakwa pelaku rasuah tidak dibenarkan campurtangan. Akhirnya rasuah berleluasa dan pemimpin yang ada sekarang semuanya kaki rasuah. Bagaimana mereka dapat membenteras rasuah kalau mereka sendiri pengamal rasuah yang hebat atau boleh kita katakan Juara Rasuah.

Comments