TENDER DALAM PEMILIHAN UMNO : RAIS WAJAR KELUAR UMNO ~ Ref Malaysiakini

Saya menyokong cadangan Rais Yatim yang mencadangkan pemilihan Umno dibuat secara tencer.

Rais yang ternyata kecewa dan muak dengan gejala politik wang yang berlaku semasa pemilihan UMNO bahagian,menyarankan semalam agar semua jawatan tertinggi parti itu dipertandingkan secara 'tender'.

Menteri Luar itu berkata, wang yang digunakan untuk mendapatkan jawatan tertinggi parti itu kelak boleh digunakan oleh parti untuk apa jua tujuan yang difikirkan perlu.

Tegasnya, idea itu juga mungkin sesuai memandangkan politik wang telah menjadi budaya dalam UMNO sejak sekian lama.

Kenyataan Rais ini membuktikan gejala rasuah dalam Umno sudah tidak dapat dibendung lagi akibat Umno telah dipimpin oleh semua pemimpin yang bergelumang dengan rasuah semasa pemilihan Umno dan semasa kempen pilihanraya Umum.

Rais berkata jika mereka nak menyumbang, adalah lebih baik UMNO mengadakan sistem tender iaitu siapa yang menyumbang lebih tinggi, dia jadi ketua dan UMNO akan ambil duitnya itu.

Menurutnya lagi siapa yang banyak duit, bolehlah mengemukakan tawaran. (Kelak nanti) kita dalam UMNO akan jadi bahan ketawa masyarakat umum.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis makan tengah hari bersama wakil-wakil kedutaan dari benua Amerika Kuala Lumpur semalam.

Menurut Rais, kesukaran UMNO menyelesaikan isu politik wang banyak dikekang ketiadaan bukti yang kukuh bagi menghukum mereka yang terlibat.

Katanya, perlakuan orang yang memberi rasuah cukup sukar dibuktikan kerana pihak-pihak itu memainkan peranan yang cukup licik dan licin.

Saya mencadangkan supaya Rais memikirkan semula keahlian beliau di dalam Umno kerana ternyata adalah Umno adalah sebuah parti yang tidak boleh dibaiki lagi. Seandainya Rais mempunyai maruah diri beliau sepatutnya bertegas dan keluar dari Umno.

Comments