TAKUT KEBURUKAN DIKETAHUI RAMAI, UMNO BIMBANG UNTUK BERDEBAT ~ Ref Malaysiakini

Umno memang dari dahulu takut untuk berdebat. Malah surat pelawaan oleh PAS untuk bermuzakarah dan berdebat secara formal dan terbuka tidak pernah di jawab oleh Umno.

Sebagai persediaan untuk berdebat dengan PAS Umno pernah menganjurkan debat olok-olok untuk mengetahui keupayaan Umno berdebat dengan PAS. Bekas-bekas pemimpin 'recycle' dari PAS dipilih sebagai wakil PAS dan Ustaz-ustaz totok mereka menjadi wakil Umno dalam debat itu. Akhirnya kemenangan berpihak kepada 'PAS' dan Umno takut untuk meneruskan perdebatan dengan PAS selepas itu.

Rupa-rupanya pemimpin-pemimpin Umno ini bukan sahaja takut untuk berdebat dengan musuh politik mereka malah mereka juga takut untuk berdebat sesama mereka.

Sebab itulah cadangan untuk mengadakan debat antara calon-calon pemimpin Umno yang sedang hangat diperkatakan sekarang ditentang oleh 2 orang pemimpin utama dan seorang pemimpin pemuda mereka. Antara yang kuat menentangnya ialah Muhyiddin Yassin dan Hishamuddin Hussein serta Mukhriz Mahathir.

Apa alasan mereka menentang perdebatan ini?

Alasan mereka ialah tidak lain tidak bukan takut keburukan dan pekung Umno akan terdedah kepada rakyat dan kemungkinan rakyat akan sedar bahawa parti yang mereka sokong itu adalah parti jijik, busuk dan membusukkan.

Sebab itu hari ini Naib Presiden Umno, Muhyiddin Yassin tidak bersetuju dengan cadangan supaya debat terbuka diadakan bagi semua calon yang bertanding untuk semua jawatan dalam pemilihan parti Mac depan.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, walaupun terdapat sebilangan pemimpin Umno yang menganggap ia adalah peluang terbaik untuk mengetahui ketokohan dan wawasan calon-calon yang bertanding tetapi katanya, ia sebenarnya mendatangkan banyak keburukan daripada kebaikan.

Saya yakin antara keburukan dan pekung yang sudah pasti akan tersingkap ialah gejala rasuah, politik wang, ugut-mengugut dan sebagainya.

Oleh kerana keburukan dan pekung untuk membarah dan kebusukannya tidak boleh dibendung lagi maka Muhyiddin takut ianya akan pecah dan terbuka luas dibocorkan oleh para pendebat nanti.

Mungkin para pendebat ini tidak sedar apa mereka perkatakan sehingga ianya menjejaskan Umno dan pemimpinnya. Sebab itu sampai matipun Umno tidak akan berani berdebat secara terbuka.

Comments

dak ajih said…
Pergi jahanam dengan UMNO dan BN. Pengecut dan tak bertanggung jawab. Apa dah jadi dengan duit elaun yang dijanjikan kepada petugas-petugas pilihanraya yang lalu. Mereka bersengkang mata dari subuh sampai selesai pengiraan undi. Apabila BN kalah diSelangor, elaun tu senyap. Apa! kamu ingat titik peluh petugas tu tak ada nilai? Memang kami petugas-petugas akan undi pembangkang pada pilihanraya akan datang. Go to hell with you UMNO and BN.