SOKONG WUJUDKAN DANA PEMBERHENTIAN PEKERJA ~ Ref Malaysiakini

Saya menyokong penuh cadangan Kesatuan Pekerja Pengangkutan yang menggesa kerajaan supaya mewujudkan Dana Pemberhentian Pekerja Kebangsaan bagi menampung keperluan para pekerja untuk sementara ketika mereka mencari pekerjaan baru.

Cadangan yang dikemukakan oleh Setiausaha Agungnya, Datuk Zainal Rampak itu adalah baik sebagai persediaan untuk masa depan pekerja yang kita lihat hari semakin terdedah kepada risiko pemberhentian pekerja akibat ekonomi negara dan dunia yang semakin teruk.

Kita hendaklah sedar bahawa masalah kelembapan ekonomi ini mungkin berpanjangan hingga setahun sepertimana yang berlaku pada tahun 1987 dan 1997 dahulu yang mengakibatkan ramai pekerja yang teraniaya kerana tiada pembelaan dari majikan dan kerajaan.

Dalam kenyataan yang disiarkan oleh Bernama, Zainal mencadangkan supaya sumbangan kepada dana itu mestilah dilakukan oleh majikan dan pekerja, dengan jumlah sumbangan RM1 setiap bulan bagi setiap pekerja.

Katanya, dana itu perlu diuruskan oleh panel yang terdiri daripada profesional di bawah pengurusan Pertu buhanKeselamatan Sosial (SOCSO).

Menurutnya panel itu boleh melabur dalam dana ekuiti kerajaan atau instrumen pelaburan lain yang dijamin bagi memperoleh pendapatan yang baik dan tidak terdedah kepada risiko tinggi.

Ketika berlaku pemberhentian, mereka boleh dibayar satu pertiga daripada gaji terakhir mereka sebagai langkah sementara bagi menampung keperluan mereka sewaktu tempoh tidak bekerja itu.

Saya yakin pekerja dan majikan boleh bersetuju dengan cadangan ini kerana ianya tidak terlalu membebankan majikan yang hanya perlu berbelanja lebih RM1 sebulan untuk seorang pekerja.

Apa yang penting sekarang kerajaan perlu meminda akta dan menguatkuasakan akta tersebut secepat mungkin demi kebajikan pekerja.

Andaikata mekanisme ini tidak mahu dijalankan oleh kerajaan pusat saya mencadangkan kerajaan negeri-negeri Pakatan Rakyat dapat memikirkan jalan terbaik untuk menangani isu pemberhentian pekerja ini agar mereka tidak dianaktirikan oleh majikan. Kerajaan Pakatan Rakyat mungkin boleh menyediakan dana atau tabung khas bagi pekerja yang diberhentikan kerja ini. Selain itu khidmat guaman dan kaunseling juga mesti disediakan membantu mereka yang dilanda musibah pemberhentian kerja ini.

Comments