SIAPA JAHAT HINDRAF ATAU KERAJAAN? ~ Ref Malaysiakini

Pelbagai pihak menuding jari menuduh Hindu Rights Action Force (Hindraf) tidak beradab, kurang ajar, tidak patut dan bertindak tidak sopan sewaktu menghadiri Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan menteri-menteri Kabinet Rabu lalu.

Manakala Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang pula mempertahankan tindakan Hindraf. Tuan Guru Haji Abdul Hadi menyifatkan penyokong Hindraf tidak biadab apabila bertemu Perdana Menteri pada rumah terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan menteri-menteri kabinet beragama Islam Rabu lalu.

Beliau berkata, tindakan penyokong Hindraf bertemu dan menyerahkan memorandum kepada Datuk Abdullah Ahmad Badawi di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu bukan sesuatu yang biadab dan perlu dipandang dari sudut positif.

"Mereka dibenarkan masuk, mereka masuklah... kalau tak dibenarkan, macam mana mereka hendak masuk. Saya rasa itu tidak biadab, itu demokrasi... biasa. Kalau kita tengok di negara Barat, mereka benarkan orang demonstrasi di depan Rumah Putih... itu biasa... Kita kena lihat ini sebagai satu perubahan zaman Perdana Menteri kitalah.

"Kalau betul mereka tak mahu bagi Hindraf masuk, mereka boleh halang. Tetapi apa yang berlaku tidak ada polis yang halang. Tak ada masalah mereka jumpa Perdana Menteri macam tu... saya pun ada orang datang ke rumah. Kita kena lihat ia sebagai perubahan demokrasi di Malaysia, lagipun mereka tidak buat kecoh atau bertumbuk," katanya selepas berucap pada majlis perasmian Ijtima' Aidilfitri anjuran Dewan Pemuda, Dewan Muslimat dan Badan Perhubungan PAS negeri di Kuala Terengganu Ahad lalu.

Persoalannya sekarang mengapa Hindraf terpaksa datang ke rumah terbuka Perdana Menteri dalam keadaan demikian (kalau benar seperti didakwa). Bagi saya ini semua gara-gara Perdana Menteri dan Kerajaan BN yang langsung tidak melayan sebarang tuntutan Hindraf secara baik dan berhemah. Sebaliknya mereka seringkali kali di caci, dihina dan dicemuh oleh pemimpin kerajaan termasuk MIC.

Timbalan Presiden MIC, Datuk S. Veerasingam berkata, tindakan penyokong Hindraf itu memberi gambaran negatif terhadap kaum India negara ini.

"Tafsiran kaum lain terhadap kaum India mungkin terjejas selepas tindakan yang tidak bermoral kumpulan tersebut.Budaya kaum India menyinggung perasaan kaum lain pada perayaan mereka" katanya.

Persoalannya sekarang siapa yang lebih biadap, Hindraf atau kerajaan BN yang menahan orang awam tanpa bicara? Bagi saya kerajaan BN yang menahan rakyat tanpa bicara dan diberi peluang membela diri adalah lebih zalim dan biadap.

Kerajaan melalui media pembodek sebenarnya cuba mengalihkan isu dengan menghentam Hindraf sesuka hati bagi mengalihkan perhatian umum kepada isu sebenar iaitu kezaliman kerajaan menggunakan ISA untuk menahan orang awam tanpa dibuktikan bersalah. Malah di saat rata-rata parti-parti komponen BN mahukan ISA dihapuskan atau sekurang-kurangnya dikaji semula pemimpin Umno bermati-matian mempertahankan penggunaan ISA.

Saya bersetuju dengan pandangan Anwar bahawa selain bertujuan untuk mengalihkan isu media terbabit juga cuba membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap orang India.

Isu sebenarnya ialah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang zalim serta perlu diperbetulkan segera.

Semalam Anwar seperti dilaporkan Bernama berkata, orang ditahan di bawah akta yang zalim kena dibebaskan. Jangan nak tukar (topik).

Menurutnya orang zalim (kerajaan BN) kena dibetulkan kesalahan mereka. Masalahnya kerajaan (yang zalim) sekarang tidak sedar atau sengaja berlagak tidak sedar bahawa tindakan mereka menggunakan ISA adalah zalim dan tidak diterima oleh rakyat terbanyak.

Comments

What is there to rejoice
When there's no other choice
With all other attempts put on ice
Why be a host when one's not nice?

(C) Samuel Goh Kim Eng - 081008
http://MotivationInMotion.blogspot.com
Wed. 8th Oct. 2008.