SEORANG PEMIMPIN UMNO BELANJA JUTAAN RINGGIT UNTUK MENANG PEMILIHAN? ~ Ref Malaysiakini

Saya baru mendapat maklumat bahawa salah seorang pemimpin Umno akan membelanjakan wang jutaan ringgit untuk memenangi jawatan yang ditandingi pada pemilihan Umno Mac 2009.

Sebelum pemilihan itu wang ini digunakan untuk memastikan pemimpin itu mendapat pencalonan yang cukup bagi membolehkan beliau bertanding.

Wang sudah tentu akan diagih-agihkan kepada bahagian-bahagian untuk memastikan dirinya dicalonkan untuk jawatan tertentu. Teka apa jawatannya?

Setakat ini saya tidak mahu mendedahkan identiti pemimpin tersebut, dari mana wang itu diperolehi, berapa jumlah sebenar dan kemana ia dibelanjakan.

Persoalannya banyak betul duit pemimpin Umno tersebut, kaya sungguh dia ni, beliau ini saudagar balak atau saudagar intan belian.?

Saya tidak hairan kerana pemimpin-pemimpin Umno memang mempunyai wang yang banyak cuma dari mana mereka memperolehi wang itu hanya Allah dan mereka sendiri yang tahu secara terperinci.

Amat malang jika sekiranya wang itu adalah wang rakyat. Kalau wang itu wang mereka sendiri, diperolehi secara sah dan halal mungkin tidak berapa kisah sangat. Cuma kesalahan hanyalah kerana terlibat dengan politik wang bukan mencuri wang rakyat.

Saya mengharapkan pihak Jawatankuasa Tatatertib dapat menyiasat kesahihan maklumat ini. Jawatankuasa tersebut mungkin tidak perlu menunggu laporan kerana sesuatu kesalahan itu mesti disiasat walaupun mungkin tiada laporan rasmi.

Tunggu pendedahan seterusnya dalam jangkamasa terdekat.

Comments