SEDAPNYA PM BERCAKAP, SERU RAKYAT TEKAN PENIAGA ~ Ref Malaysiakini

Perdana Menteri semalam menyeru rakyat menggunakan hak mereka dalam usaha memberi tekanan kepada penuaga supaya menurunkan harga barang.

Selain itu Dollah juga menyeru Persatuan Pengguna supaya memainkan peranannya untuk menekan peniaga supaya menurunkan harga barang.

"Jangan serah kepada kerajaan sahaja, pihak persatuan pengguna pun ada peranan dalam hal ini" kata PM dipetik dari Sinar Harian.

Sedap betul Dollah bercakap sedangkan punca sebenar harga barangan naik melambung adalah keputusan kurang cerdik beliau menaikkan harga minyan sehingga 78 sen Jun lalu. Tindakan beliau itu menjadi punca utama peniaga menaikkan harga barangan bagaikan tidak masuk akal.

Kini PM seolah-olah mahu lepas tangan. Kerajaan diterajui beliau hanya berjanji untuk memantau harga barangan bukannya menggesa peniaga menurunkan harga barang. Pantau memang boleh pantau tetapi setakat memantau tiada kesannya.

Selain itu beliau juga berkata kerajaan akan mengambil tindakan kalau didapati mana-mana pihak sengaja menaikkan harga barang terutama barang makanan seperti beras.

Namun seperti yang saya katakan tadi kerajaan hanya memantau tidak mampu berbuat apa-apa. Beras naik sampai dua kali ganda kerajaan tidak mampu untuk menahannya.

Jelas sekali kerajaan BN adalah sebuah kerajaan yang tidak bertanggungjawab terutama dalam hal kenaikan harga minyak dan barangan. Tidak cara lain untuk kita menyelesaikan masalah ini kecuali menukar kerajaan yang ada selewat-lewatnya pada pilihanraya akan datang.

Comments